Klatkager er en rigtig dessert klassiker, der laves på en rest af risengrød og typisk spises i december måned. Hvilket formentlig hænger sammen med, at der koges mere grød i løbet af november og december end resten af året, for selvfølgelig kan man spise klatkager året rundt. Herhjemme spiser vi nu også lidt mere grød i løbet af de mørke måneder. Og jeg sørger altid for at koge en ekstra stor portion, så jeg ved, at der bliver rester til klatkager. 

Se også – Risengrød I Risalamande I Bananvafler med havregryn

Tilbehør til klatkager. 

Vi får gerne klatkager med syltetøj og flormelis eller sukker, men kanelsukker er også lækkert. Især i december, hvor smagen gerne må være ekstra “julet”. Derudover kan man bruge friskkogt æblekompot eller rabarberkompot, honning, sirup og nutella eller dulce de leche, som er en lækker karamelcreme.

Spiser man klatkagerne til morgenmad, og må de gerne mætte lidt, så kan jeg også anbefale en klat vaniljeskyr, friske bær og måske lidt hakkede nødder eller mandler. 

Tip! Se også tips til skønne variationer i teksten under opskriften. 

 

Print opskrift Pin opskrift
No ratings yet

Klatkager af risengrød

Samlet tid25 min
Antal: 10 stk

Ingredienser

  • 450-500 gr kold risengrød (eller andre slags grød, fx havregrød)
  • 2 æg
  • 50 gr hvedemel
  • 2 spsk sukker
  • 2 tsk vaniljesukker
  • smør til stegning

Fremgangsmåde

  • Rør grøden blød med æggene og tilsæt mel, sukker og vaniljesukker.  
  • Er grøden er meget stiv, kan man evt starte med at blødgøre den med et par skefulde mælk, inden de øvrige ingredienser tilsættes. 
  • Varm smør op på en pande.
  • Sæt dejen i klatter i det varme smør og steg dem et par minutter på hver side, til de er gyldne.
  • Server klatkagerne varme eller lune med syltetøj, flormelis, sukker, kanelsukker, sirup, honning eller hvad man nu kan lide.
  • Klatkagerne kan sagtens gemmes et par dage i køleskabet og enten spises kolde eller lunes let. De kan også fryses.

Noter

Se også - 

 

Risengrød

 

Amerikanske pandekager

 

Skønne variationer.

Ovenstående er en helt traditionel udgave af klatkager, og det er nogenlunde den opskrift, min mor altid har brugt. Alligevel kan man sagtens variere opskriften, og der findes et væld af lækre muligheder. Fx kan man sagtens tilsætte smag udover vanilje. Det smager eksempelvis dejligt med en smule stødt kanel eller kardemomme. 

Bryder man sig om det, så er det også lækkert at rive en smule (usprøjtet) citron- eller appelsinskal i dejen. Og så kan hvedemel selvfølgelig sagtens erstattes af andre meltyper. Fx fuldkornshvede eller spelt, hvis man er mere til det. Risengrød kan også snildt udskiftes med andre slags grød, fx  havregrød, perlebyggrød, trekornsgrød og lign. 

Perfekt morgenmad.

Klatkager er jo egentlig en dessert. Men både hvad smag og udseende angår, minder de ret meget om amerikanske pandekager, og man kan sagtens spise klatkager til morgenmad. Der er måske ikke tale om verdens sundeste morgenmad, men det er pandekager jo heller ikke. Og klatkagerne indeholder jo rent faktisk grød til forskel fra pandekagerne.

Så på trods af lidt sukker og smør til stegningen, har jeg ingen problemer med at servere klatkager til morgenmad i weekenden. Især i december er det hyggeligt, hvis man laver en lille adventsbrunch og spiser blødkogte æg, nybagte koldhævede boller, frugt og så en klatkage til dessert. Gerne akkompagneret af friskbrygget kaffe og te.

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)