Så tager vi hul på uge 10 og i den kommende uge har Mortens mor fødselsdag, så selvfølgelig skal vi et smut op til hende og spise og sige tillykke. Derudover er der et par ender, som vi helst skal have til at nå sammen – et par lange skoledage for mig og et par lange arbejdsdage for Mortens vedkommende.

Derfor bærer ugens madplan en lille smule præg af forberedelser til kommende måltider, for hvorfor kun lave mad til én dag ad gangen, når man i samme måltid sagtens kan forberede et par elementer til de kommende dage og dermed spare tid? En disciplin som jeg ynder at forsøge mig ud i, men som sjældent lykkes helt så gennemført, som den gør i denne her uge – en lille bitte indsats, men det skal nok blive dejligt efterhånden som dagene går.

 

 

Madplan uge 10.

MandagKlassiske frikadeller med flødebagte pastinakker ved siden af. En nyfortolkning af de klassiske flødebagte kartofler, hvor kartoflerne er udskiftede med pastinakker i tynde skiver, som lægges i et fad, overhældes med lidt fløde og drysses med ost, inden de bages møre i ovnen.

Tirsdag – Chicken tikka masala, som jeg endnu ikke har fået på bloggen, selvom det er en skøn, indisk klassiker, som jeg vældig gerne vil dele med Jer, så jeg må hellere få skrevet opskriften i et indlæg snarest. Jeg koger en ekstra stor portion ris, så vi har rester til fredag, hvor risene skal vendes med grønsager.

Onsdag – Vi skal som sagt en tur til Silkeborg og fejre Mortens mor, som har fødselsdag. Hun plejer at lave noget rigtig dejlig mad, så jeg ser frem til fødselsdagsmiddagen.

Torsdag – Super lækker suppe lavet på grønærter, som vi ikke har fået i flere år, altså suppen ikke grønærterne, men som jeg pludselig kom i tanker om forleden. Suppen er ikke helt så efterårs- og vinterpræget som mange andre supper og kræver kun ganske få ingredienser og så gemmer jeg lige et par håndfulde ærter til vores aftensmad fredag. Suppen serveres med en klat creme fraiche og lidt sprødstegt bacon, skinke eller chorizo. Sprøde flødevafler med flormelis og syltetøj til dessert.

FredagBoller i karry med ris og grønsager til. Løg i tern, peberfrugt i tern, lidt majs, resten af ærterne fra torsdagens suppe og hvad jeg ellers har i grønsagsskuffen svitses i lidt olie på en stor pande, hvorefter resten af de kogte ris fra tirsdag tilsættes og det hele varmes godt igennem.

Lørdag – Resten af mandagens frikadeller i et par frikadellesandwiches lavet på store, luftige og hjemmebagte burgerboller og serveret med supernem og hjemmelavet agurkesalat og lidt af den hjemmelavede rødkål, som vi opbevarer i passende portioner i fryseren. Glæder mig allerede.

SøndagRejesalat med chili, forårsløg og mango. En superlækker og enkel salat som både kan bruges til frokost, forret og hovedret, hvis der serveres lidt grønt og godt, groft brød ved siden af.

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)