“Børnenes bagebog”.

Katrine Klinken. 2. udgave. Udgivet på Politikens Forlag, 2015.

Lige inden min sommerferie startede, landede Katrine Klinkens fine bog “Børnenes Bagebog” i min postkasse og selvom bogen både er blevet nærstuderet og bladret igennem en hel del gange, så har der jo også lige været en sommerferie og en tur til USA, der skulle passes. Derfor har bogen fået lov til at ligge i venteposition, indtil den værste feriestemning, både på bloggen og ude i virkeligheden, havde lagt sig.

Bogen er indbundet og fyldt med de fineste billeder, lækkert bagværk og smukke pastelfarver – en rigtig sommerbog. Opskrifter er inddelt i forskellige emner og Katrine Klinken formår at komme forbi rigtig mange genrer indenfor bagekunsten i løbet af de i alt 75 opskrifter, som bogen indeholder. Der er blandt andet opskrifter på brød og boller, formkager, kringler og festkager, men også et kapitel med opskrifter på pizzaer, tærter og madbrød samt et jule- og nytårskapitel, hvilket jeg især er begejstret for. En børnebagebog der indeholder en opskrift på et kransekagetårn til nytårsaften – så er stilen ligesom lagt an.

1

I det hele taget synes jeg, at denne bog for alvor gør op med myten om, at børnekogebøger primært skal være en tegneserie med sjove billeder, hvor det væsentlige, nemlig maden og opskrifterne, skubbes i baggrunden i bestræbelserne på at fange og underholde børnene, så de får lyst til at gå i køkkenet. Eller er det kun mig, der får den opfattelse, når jeg bladrer igennem diverse kogebøger for børn?

Sandheden er jo, at hvis blot børnene får lov, så vil de hellere end gerne med i køkkenet og deltage i madlavningen, men hvis de hver eneste gang udelukkende får opgaver som at skrælle kartofler eller tømme opvaskemaskinen – måske i mangel af en god børnekogebog med rigtige og let udfordrende opskrifter, så er det måske ikke så mærkeligt, at lysten til at deltage i madlavningen langsomt forsvinder.

Jeg selv husker en børnekogebog, jeg havde som barn, i hvilken én af opskrifterne gik ud på at åbne en pose frosne, optøede ærter og hælde dem ud på et fad. Herefter skulle der placeres skrællede gulerødder som tårne rundt omkring i ærterne, inden retten blev serveret. Behøver jeg sige, at jeg hurtigt kedede mig, når jeg gik i køkkenet med den bog under armen? Min pointe er derfor, at selvfølgelig skal børnekogebøger henvende sig til børn, men det gør jo ikke noget, at opskrifterne også ligger på et niveau, hvor børnene selv føler, at de rent faktisk præsterer noget i køkkenet og det synes jeg til fulde Katrine Klinken formår med denne her nye bog.

Bogen er naturligvis primært tiltænkt børn, men jeg vil mene, at den henvender sig lige så meget til voksne nybegyndere udi bagningens ædle kunst. Den er bygget op som en hvilken som helst anden kogebog og indeholder derfor hverken børnecitater, vitser eller tegninger. Derimod er der en fin, lille gennemgang af diverse arbejdsgange samt bageværktøjer og redskaber, som enhver nybegynder kan finde god hjælp og vejledning i at læse.

Uanset om man er barn eller voksen, kan jeg derfor kun opfordre til at bogen anskaffes, hvis man ønsker sig en rigtig god begynder bagebog. Senere kan man så eventuelt udvide repertoiret med Trine Hahnemann’s bagebog – “Brød og Kager – Kærlighed til hjemmebag”, som jeg har anmeldt lige her.

Note. Indlægget er sponsoreret, men ord og holdninger er helt mine egne.