Efter jeg er startet i skole igen, har jeg haft lidt svært ved rigtigt at komme op i gear, når det kommer til mine madpakker. Efter 2 måneders sommerferie er det ligesom gledet lidt i baggrunden og jeg har vænnet mig til blot at spise, når jeg bliver sulten.

Selvom vi har en kantine på skolen, så er det jo en dyr løsning i længden, når man betaler pr. vægt og derudover så synes jeg faktisk også sjældent, at der er noget, jeg sådan for alvor har lyst til. I spisefrikvarteret er der desuden gerne proppet med mennesker og lange køer, larm og skubben er ikke rigtigt noget for mig, når jeg skal forsøge at tage stilling til, hvad jeg har lyst til at spise. De 2 første skoleår har jeg derfor konsekvent haft madpakke med på skoledagene, ligesom langt de fleste i min klasse, men i år kniber det altså lidt med at komme i gang igen. Måske hænger det også sammen med, at vi typisk går i skole 2-3 dage om ugen og så kan det er jo svært at komme ind i en helt fast rytme.

Jeg har altid en pose grønt med – gulerødder og agurk i stave, peberfrugt, radiser eller lign og derudover en bøtte med årstidens frugt. De sidste par dage har det således været et par blommer, nektariner og vindruer, men som decideret “hovedmåltid” har jeg indtil nu ikke kunnet svinge mig højere op end til en rugbrøds klap-sammen med et par skiver spegepølse eller en grovbolle med leverpostej og agurk og det er altså ikke så spændende.

Jeg gik derfor tænkebox for at finde på noget, som jeg kan tage med til frokost på de lidt længere skoledage og noget af det første jeg kom i tanker om var pizzasnegle. De smager godt og kan fryses og optøs efter behov, hvilket er særdeles smart, når jeg ikke skal have madpakke med hver dag. Desværre kræver pizzasnegle også en del arbejde i form af æltning, udrulning og ikke mindst efterfølgende rengøring af køkkenbord mm. og det jeg var på jagt efter, måtte gerne inkludere et minimum af arbejde og opvask. Ellers kender jeg mig selv godt nok til at vide, at jeg i perioder slet ikke får det lavet.

Derfor har jeg i dag arbejdet lidt videre på min egen opskrift på koldhævede morgenmadsboller og med ganske få ændringer lavet dem om til pizzaboller. Selve dejen er nøjagtig den samme – det gælder både for ingredienser, ælte- og hævemetode, men i stedet for at forme dem til boller, presses de lidt fladere på bagepladen og toppes derefter med lækkert pizzafyld, inden de bages.

For lige at gøre pizzabollerne en smule sundere, udskiftede jeg durummel med fuldkornsmel, men ellers har jeg ikke foretaget nævneværdige ændringer og ligesom pizzasnegle kan pizzabollerne fryses ned efter bagningen og skal så blot tøs op, inden de kommes i madpakken. En madpakke bestående af en pizzabolle, grønsager i stave og lidt frugt, bær og/eller nødder til at tage lækkersulten er helt perfekt og skal nok holde mig mæt i løbet af en skoledag.

Fyldet på disse her boller består af en lækker, evt. hjemmelavet tomatsauce, revet ost og lidt god pepperoni, fordi jeg havde en pakke i køleskabet. Nogle af bollerne har jeg desuden pyntet med oliven og så har de alle fået et drys tørret oregano, men bollerne kan selvfølgelig laves med lige præcis det pizzafyld, man foretrækker. Blandt andet kan jeg anbefale tun, rejer eller skinke samt løg i ringe, peberfrugt, majs, ananas i tern, tynde skiver af squash eller aubergine og tynde kartoffelskiver med revet mozzarella og rosmarin

I mange familier er der tradition for at spise hjemmelavede pizzaer i løbet af weekenden, fx fredag eller søndag aften og når man alligevel har gang i pizzabagningen og fyldet står klar, hvorfor så ikke lige hive en skål koldhævet dej ud af køleskabet og bage en omgang pizzaboller til madpakkerne? Lad evt. børnene deltage i fremstillingen og lad hver enkelt fylde sine egne pizzaboller – så er alle glade og madpakkerne bliver med garanti spist.

Koldhævede pizzaboller

Samlet tid35 min
Antal: 12 stk

Ingredienser

  • 1 portion dej til koldhævede boller (se link til opskrift i teksten)
  • 3 dl tomatsauce
  • 200 gr revet ost
  • 1 pk pepperoni i skiver
  • 2 tsk tørret oregano/basilikum
  • evt oliven

Fremgangsmåde

  • Start med at varme ovnen op til max temperatur. 
  • Imens formes dejen til boller ved hjælp af en våd spiseske og sættes med god afstand på bageplader beklædt med bagepapir. 
  • Fugt fingrene og pres hver bolle lidt fladere til små pizzabunde.  
  • Fordel tomatsauce, revet ost og pepperoni på bollerne. Pynt evt. med oliven og et drys oregano. 
  • Når ovnen når sin max temperatur sættes pizzabollerne ind og temperaturen sænkes til 225 °C varmluft. 
  • Bag bollerne i 15-20 minutter til osten er smeltet og bollerne er gennembagte. Lad pizzabollerne køle af på bageristen.

Noter

Pizzabollerne er selvfølgelig allerbedst, når de er helt friskbagte, men de kan sagtens holde sig i et par dage og de kan også fryses. Så er det nemt lige at tage madpakkebrød ud af fryseren.

 

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)