Katrine Klinken “Vintermad – gode retter til hverdag og gæster”.

Udgivet på Politikens Forlag, 2015.

Når vi kommer hen midt på vinteren og har lagt både julen og diverse efterårsretter bag os – eller blot serveret de samme klassikere så mange gange, at en naturlig mathed og fornyelsestrang indfinder sig, så kan jeg vældig godt lidt at sætte mig med en kande varm te, en blok og en kuglepen og en rigtig god kogebog og bare suge inspiration til mig. Når vi alle er syge og trænger til grønsager og vitaminer, så skal der findes fif og gode ideer til at bruge vinterens råvarer på anderledes og nye måder og selvom jeg personligt er meget glad for vinteren og synes, at der er rigtig mange ting at glæde sig over, så må også jeg indse, at når det kommer til frugt og grønt, så er mulighederne færre og udvalget mindre på denne tid af året – i hvert fald hvis man ønsker at holde sig til de ting, som rent faktisk er i sæson netop nu.

Forleden brugte jeg en skøn time med at læse, bladre og suge til mig af Katrine Klinkens nye bog “Vintermad – gode retter til hverdag og gæster” og jeg må indrømme, at jeg var temmelig godt underholdt. Bogen er fyldt med klassiske vinterretter, som vi kender dem fra mormorkøkkenet – nogle af dem har fået et twist og andre står som jeg selv husker at have fået dem serveret, men bogen rummer også en hel del nyskabelse og bud på anderledes hovedretter og tilbehør med vinterens bedste råvarer. I en del af bogen er der flere opskrifter på hver enkelt side og man får derfor både forslag til en hovedret og salat eller dessert til en hverdags- eller gæstemiddag. Jeg synes i øvrigt, at det er meget fint tænkt, at bogens hovedformål er andet og mere end blot en præsentation af hovedretter og så 4-5 forkølede desserter på de sidste sider, for hvad nytter det, at man har fået inspiration til en fantastisk menu bestående af vinterens bedste råvarer, hvis man er tom for ideer, når det kommer til desserten og ikke kan komme på andet end jordbær med fløde?

Man kan ikke sige vinterretter uden også at skulle tage stilling til, hvorvidt juleretterne skal have en plads. Ofte ender det med 2 forskellige bøger, hvor der skrives om vintermaden for sig og julemaden for sig, men i denne bog er julen blevet prioriteret som en del af vinteren og Katrine Klinken giver derfor sit bud på alt fra julemiddagen, til julefrokoster og nytår, uden at december på nogen måde kommer til at “overtage” resten af bogen eller fylde for meget. Jeg må indrømme, at jeg synes, at julen hører vinteren til – også i en kogebog. Er det ikke netop julen, der for mange er klimakset på vinteren og grunden til, at vi rent faktisk synes, at vinteren er overkommelig? Desuden bevirker kapitlet om alle jule- og nytårsklassikerne, at dette her er den eneste vinterkogebog, som man rent faktisk har brug for. Det hele er samlet i én og samme lille, fikse kogebog.

Jeg er vild med bogen og har allerede ladet mig inspirere en hel del af den – Pludselig har jeg masser af ideer til, hvordan jeg skal tilberede grønsagerne i denne sidste del af vinteren, imens vi venter på asparges, friskbælgede ærter og majs. Blandt andet vender jeg senere i dag tilbage med et blogindlæg omhandlende de skønneste selleribøffer, som jeg nogensinde har smagt og det siger altså ikke så lidt.

Note. Indlægget er sponsoreret men holdninger og ord er helt mine egne.