Bliv medlem af Maden i mit livs Madklub
Madenimitlivs Madklub

Vinterferie New York 2016, part 4…

4 kommentarer
Rejser/ture

Ovenstående billede tog jeg i Central Park i går aftes. I dag vågnede vi så op til en overskyet himmel men også helt forrygende 12 graders varme og det har bare været så lækkert. Sneen er væk nu, det har regnet i nat og det betyder, at vi ikke engang skal kæmpe med sjap, tøsne og våde sko – skønt.

Mortens ryg har det betydeligt bedre i dag, så vi var hurtige til at blive færdige i morges og komme ud og få morgenmad. Der skulle komme et par regnbyger ud på eftermiddagen, så vi blev enige om, at vi lige så godt kunne komme af sted. Første stop var morgenmad i Whole Foods – i morgen tror jeg, vi skal finde på noget andet, men for pokker hvor har vi fået noget god og mættende morgenmad de sidste 2 dage. I dag supplerede vi bagels med flødeost, havregrød, kaffe og te med en smule scrambled eggs, små, lækre pølser og bacon – hold nu fast, hvor var de baconskiver lækre – tykt skårede, langtidsstegte, brune og sprøde og så var de ligesom let karamelliserede og havde en snert af ahornsirup – wauuuu.

Efter morgenmaden daskede vi lidt rundt og kiggede på butikkerne inde i Time Warner Centret, i hvilket Whole Foods ligger i kælderen – på første sal er der for øvrigt en skøn udsigt ud over Columbus Circle og Central Park.

Da det så småt begyndte at regne, tog vi en bus Down Town til Century 21, som er en kæmpe designer outlet butik, der ligger lige i nærheden af World Trade Center. De har rigtig mange lækre varer og hvis man holder sig til de amerikanske mærker som fx Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Ralph Lauren, Michael Kors, Kate Spade osv, er der altså ret mange penge at spare – typisk er priserne 50 % af hvad man giver for de samme produkter i et stormagasin som fx Macy’s og der er alt hvad hjertet kan begære – smykker, ure, make up, tasker, kufferter, bolig- og køkkenudstyr, herre- og dametøj, sko, sportsudstyr, børnetøj og meget meget mere.

Da vi var færdige i Century 21 var det for alvor begyndt at regne, så vi gik ind på en Taco Bell og fik quesadillas og et par burritos til frokost, inden vi fandt en subwaystation. Vi trængte egentlig begge til at få benene op, så vi aftalte at smutte tilbage på hotellet og slappe af i et par timer, tænde et par stearinlys, drikke lidt varmt, spise et par kager, som vi købte på vejen og så vente på, at regnen holdt op. Inden vi tog op på hotellet, skulle jeg dog lige et smut i Party City, en fuldstændig fantastisk butik, som har alt til alle de fester, som man overhovedet kan komme i tanker om, fx fødselsdage, baby showers, game day, St. Patricks day, påske, graduation og meget meget mere.

Drejer det sig fx om bryllupper kan der købes invitationer, gæstebøger, indbydelser, kurve til rosenblade, puder til ringene, alt indenfor bordpynt, alt til polterabend og meget meget mere. Ligesådan har de også alt indenfor engangsbestik og det oven i købet nøje farvekordineret, så man eksempelvis kan dække et bord med syrenfarvede tallerkner, bestik, servietter, glas, duge, fade og, for at det ikke skal være løgn, slik. Jeg synes, det er vældig sjovt at gå rundt og kigge derinde – priserne er meget rimelige og jeg finder ofte noget, som jeg er nødt til at have med hjem, fx sjove muffinsforme, kagepynt, sugerør, servietter eller lignende.

Vel hjemme på hotellet fik vi slappet af i et par timer – jeg læste et par kapitler i min bog, fik et bad og drukket lidt te. Morten fik en middagslur og således var vi klar til igen at indtage byen, for at finde lidt aftensmad. Valget faldt på en lille grill restaurant som ligger lige her i nærheden af vores hotel, hvor vi fik et par lækre bøffer med grønt tilbehør, salat og pommes frites. Efter maden tog vi en subway ned til Ground Zero og gik ind i den smukke Memorial park – den med de 2 vandbassiner og alle navnene på ofrene for 9/11. Parken er smuk om dagen, navnlig efter at den blev helt færdig for et par år siden og de mange indhegninger efterfølgende blev fjernet, så parken nu falder ind som en naturlig del af gadebilledet, men om aftenen, når mørket falder på bliver alle de indgraverede navne rundt om bassinerne oplyst og det er bare helt fantastisk smukt. Navnlig fordi alle de mange mennesker, som går rundt i parken om dagen, er sporløst væk om aftenen.

Nu er vi igen tilbage på værelset og skal vi bare slappe af og hygge os resten af aftenen. Morten har købt et godt stykke chokolade med op og jeg har fået en pose popcorn, som jeg glæder mig til at kaste mig over og så må vi se, hvor længe vi kan holde os vågne, selvom vi efterhånden er nået dertil, hvor vi først vågner hen ad klokken 7 hver morgen og faktisk også holder os vågne til omkring kl. 23 hver aften.