Ligesom med de klassiske former for frugtgrød, fx jordbærgrød, hindbærgrød, solbærgrød og selvfølgelig den berømte rødgrød, så hører rabarbergrød til blandt de helt uundværlig sommerdesserter. Et hit fra mormorkøkkenet, der som regel nydes med mælk eller fløde (eller en blanding) og som stadig holder 100 %

>> Se også min opskrift på en lækker blommegrød lige her. 

Vi spiser måske ikke ligefrem voldsomme mængder frugtgrød eller rabarbergrød i løbet af sommeren, men til gengæld så er rabarbergrød et hit i rigtig mange desserter, fx i en lækker rabarbertrifli eller en gammeldags rabarberkage med makroner og flødeskum, og endelig kan en lille klat rabarbergrød virkelig løfte morgenyoghurten eller grøden til nye højder.

Grøden koger jeg lige ud ad landevejen med sukker og vanilje. Jeg synes, at 200 gr sukker er ret passende til en portion rabarber på 500-600 gr, men det kan være en god idé at smage sig frem og så tilsætte den mængde sukker, som passer til ens smagsløg. Jeg sier ikke grøden, for generelt synes jeg, at siet grød er spild af frugt. Der er jo ikke rigtigt noget at bruge resterne i sien til, udover at smide dem ud og desuden vil jeg helst have, at grøden har lidt struktur. Vil man have lidt ekstra knas og noget t tykke på, så kan man også tilsætte smuttede, grofthakkede mandler til sin rabarbergrød.

>> Se også min bedste opskrift på rabarberkage med marengs lige her.

Jeg tilsætter heller ikke non-oxal syre til rabarbergrød. Rabarber indeholder som bekendt oxal-syre, som binder kalk og dermed forhindrer kalken i at løbe over i blodet og videre ud til knoglerne, så de holder sig stærke. Men når man spiser rabarber, er det næsten altid sammen med en eller anden form for mælkeprodukt – mælk, fløde, creme fraiche, flødeskum eller is og der er kalk nok i mælkeprodukter til at neutralisere oxal-syren, så den ikke gør skade.

Det er derfor kun nødvendigt at tilsætte non-oxal syre, hvis man spiser store mængder rabarber uden nogle former for mælkeprodukter ved siden af. Under alle omstændigheder er det dog bedst, hvis man nøjes med at bruge store mængder rabarber først på sommeren, hvor rabarbernes indhold af oxal-syre er lavere og som tommelfingerregel siger man, at man kan bruge rabarberne indtil Sankt Hans.

Print opskrift Pin opskrift
0 fra 0 stemmer

Rabarbergrød

Samlet tid30 min
Antal: 4 portioner
Forfatter: Anne-Kathrine Schelde

Ingredienser

  • 500 gr rabarber
  • 200 gr sukker
  • korn af 1 vaniljestang (eller 2-3 tsk vaniljesukker)
  • ½ dl vand
  • spsk kartoffelmel eller maizena

Fremgangsmåde

  • Skær rabarberne i stykker á 2-3 cm og kom dem i en gryde.
  • Tilsæt sukker, vaniljekorn + den tomme vaniljestang (eller vaniljesukker) og vand.
  • Bring gryden i kog under låg og lad rabarberne småkoge i ca. 15-20 minutter, indtil de er kogt ud og kan røres sammen til en grød.
  • Fjern vaniljestangen og kassér den. Jævn herefter grøden med kartoffelmel eller maizena.

Jævning med kartoffelmel -

  • Rør kartoffelmel ud i lidt vand (2-3 spsk) i en lille skål. Tag gryden med rabarbergrød af komfuret og kom kartoffelmelsjævningen i den varme grød under omrøring. Gryden må ikke sættes tilbage på komfuret.

Jævning med maizena -

  • Rør maizena ud i lidt vand (2-3 spsk) i en lille skål. Lad gryden med rabarbergrød blive på komfuret og kom maizenajævningen i den varme grød under omrøring. Lad grøden koge et par minutter, så maizenasmagen forsvinder og grøden tykner. Tag herefter gryden af komfuret.
  • Hæld den jævnede grød i en skål og drys evt. med lidt sukker på toppen for at forhindre, at grøden danner skind. Afkøl grøden og server med mælk eller fløde.

Noter

Rabarber kan selvfølgelig udskiftes med andre former for frugt, fx jordbær, hindbær, blommer, ribs, solbær, stikkelsbær eller blandede bær til en rødgrød. 

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)