Indlægget er lavet i samarbejde med Politikens Forlag.

“Grønskolling” – Johanne Mosgaard. Udgivet på Politikens Forlag, 2016.

Vi er hverken veganere eller vegetarer herhjemme, om end jeg nok er vokset op med at spise lidt mindre kød end de fleste andre. Morten er til gengæld vokset op med masser af kød på tallerkenen og i starten af vores forhold havde vi ret meget sjov ud af, at der var visse grønsagsretter, som jeg opfattede som hovedretter, imens han opfattede dem som tilbehør.

I årenes løb har jeg dog reduceret en del i Mortens kødforbrug og for at være helt ærlig, så tror jeg faktisk ikke rigtigt, at han tænker over det. Vi spiser jo stadig kød, men jeg vægter dyrevelfærd temmelig højt og kvalitet fremfor kvantitet og den slags koster altså, så vi har gerne 1-2 kødløse dage om ugen – hvis ikke vi i stedet får fisk – og så sørger jeg altid for, at servere nogle vegetarretter som mætter, fx denne her kødfri spaghetti bolognaise. Der er ikke noget, der kan fremkalde kødtrang, som en vegetarmiddag der ikke er skruet ordentligt sammen, så man sidder tilbage med følelsen af at have spist sig “mæt” i tilbehør og salatblade og kan høre køleskabet kalde 1 time senere.

Derfor er jeg altid på jagt efter nye opskrifter på lækre og ordentligt sammensatte, kødfri opskrifter og senest har jeg bladret i Johanne Mosgaard’s nye kogebog “Grønskolling”. Johanne Mosgaard er selv veganer og der indgår således hverken kød/fisk eller produkter fra dyr såsom æg, mælk, ost mm. i opskrifterne, men som med alle andre opskrifter, gælder det om at tage det man kan bruge og selv bygge ovenpå – fx kunne jeg aldrig finde på at undvære oste, selvom jeg såmænd godt kunne forestille mig, at leve som vegetar.

 

 

I bogen, som er en rigtig fin og handy sag på lidt under 200 sider, findes både opskrifter på store og små måltider, lette retter, supper og salater, dips og saucer, bagværk og søde sager. Derudover er der tilføjet et par letlæselige, tekniske afsnit, hvor forfatteren (uden løftede pegefingre) indvier læseren i, hvad det vil sige at spise vegansk, lidt om proteinkilder, vigtige ingredienser i veganerkøkkenet mm – altså en rigtig fin begynderbog, hvis man overvejer at blive veganer. Det eneste man måske kunne mangle, er et afsnit om morgenmad, for uanset hvordan vi vender og drejer det, så indgår både mælkeprodukter, ost og æg i rigtig mange former for morgenmad og der kunne det måske være rart med lidt inspiration til en spirende veganer.

Der er billeder til alle opskrifterne – hvilket jeg som oftest vægter meget højt – og jeg må sige, at hvis ikke de billeder kan få folket til at skære lidt ned på kødet, så er der ikke noget, der kan. Der er smæk på farverne og grønsager for alle pengene og til dem der ikke er hverken vegetarer eller veganere, er der i hvert fald masser af inspiration til nye former for grønsagstilbehør i dagligdagen. Der er blandt andet et “sensommerfad” med squash, tomat og peberfrugt og en omgang “cremede kartofler og gulerødder”, som jeg skal have afprøvet herhjemme i køkkenet snarest muligt, ligesom jeg heller ikke ville gå af vejen for en vegetarburger.

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)