“Den store Amerikanske kogebog” – Clementine Paddleford. Udgivet på Lindhardt og Ringhof, 2015.

Forestil dig en person med kulinarisk kløgt som Julia Child, kulturel forståelse som Margaret Mead og et vovemod som Amelia Earhart – og så har du Clementine Paddleford, den første amerikanske madskribent. I 1930’erne tog Clementine af sted på en rejse – hun ville gøre noget, ingen andre havde gjort tidligere: Hun ville skildre regional amerikansk madlavning. Hun fandt frem til de bedste kokke i hver en by og så charmerede hun dem, indtil de gav hende deres allerbedste opskrifter.

Sådan står der på omslaget til Den store Amerikanske kogebog. Originaludgaven udkom første gang i 1960 og blev straks en bestseller og denne nye udgave, som er udgivet i 2015, indeholder ikke mindre end 500 af de allerbedste og gennemprøvede opskrifter, alle opdaterede og tilpassede nutiden og gennemgået af Helle Brønnum Carlsen, så de fungerer i et dansk køkken.

Jeg har efterhånden været i USA en hel del gange og som så mange andre, har jeg nok tendens til at falde i burger- og steakfælden, suppleret med lidt kylling, fisk og salat, men det amerikanske køkken er bare så meget mere og i bogen tages vi med på en kulinarisk rejse igennem staterne i USA. Vi får blandt andet opskriften på kreoler-krebs fra Louisiana, majsgrød fra Indiana, carne con chili fra Californien, kyllingetærte fra Tennessee og meget meget mere. Der er ingen billeder i bogen, hvilket er ret unormalt sammenlignet med de kogebøger der ellers udgives i dag, men på en eller anden måde gør det ikke så meget, idet bogen nærmest fungerer som en kombination af faglitteratur og skønlitteratur.

Bogen er nemlig udformet som en blanding af opskrifter og fortællinger og som læser kan man derfor meget passende slå sig ned i en god stol og blot nyde Clementine Paddleford’s mange, fine beretninger om de mennesker hun mødte og de mange forskellige retter hun spiste på sin vej rundt i USA. På denne måde, synes jeg, at Paddleford har haft succes med at skabe en kogebog som på den ene side tilfredsstiller madelskeren, men som også formår at skubbe lidt til læserens rejsetrang og eventyrlyst. For, hånden på hjertet, har de fleste af os ikke et par gange eller tre leget med tanken om at hive nogle måneder ud af kalenderen og køre USA tyndt fra den ene ende til den anden?