I næste uge er sommerferien forbi for de fleste af landets skolebørn og dermed også for mange forældres vedkommende. Det betyder, at der igen skal gang i madpakke-smøringen, hvilket for nogle hører til blandt hyggeopgaverne og for andre er noget nær det værste der findes.

Da jeg stadig var studerende bestod min madpakke oftest af en salat, en rest fra aftensmaden, en hjemmelavet sandwich eller et par stykker rugbrød og en grovbolle med pålæg. Derudover havde jeg næsten altid en bøtte med frugt og grønt skåret i mindre stykker og en bøtte med nødder, mandler, peanuts, tørret frugt eller lignende og også gerne et par kiks eller et stykke knækbrød til formiddagspausen, hvis det var en lang skoledag.

Jeg hører egentlig til dem, der ikke har det store problem med at smøre en madpakke – hverken til mig selv eller andre, men omvendt kan jeg også løbe tør for inspiration og gode ideer og så er der altså ikke meget at se frem til, når man når til spisepausen. Jeg mener ikke, at madpakker nødvendigvis skal pakkes ind som gavekurve og indeholde 10 forskellige kreative indslag, men omvendt bliver en madpakke jo ikke ved med at være spændende, hvis den dag ud og dag ind består af 2 halve stykker rugbrød med hamburgerryg og et stykke agurk til at gnave af.

Det gælder om at finde den gyldne middelvej, hvor alle kan være med, men nogle gange kan man bare føle sig noget så idéforladt og uinspireret. Derfor har jeg lavet dette her indlæg, hvor jeg har samlet en masse forskellige ideer til indholdet madpakken og jeg håber, at alle I madpakkebyggere derude kan blive inspirerede, når vi nu igen tager hul på “sæsonen for madpakker”.

IMG_5591-1024x842

Kiks og knækbrød er næsten altid at finde i mine madpakker. Lidt sødt, salt eller knasende kan virkelig være en hjælp sidst på dagen, når man er ved at være godt brugt og disse hjemmebagte kanelknækbrød er en af mine knækbrødsfavoritter, men hjemmebagte fuldkornsskorper er nu heller ikke at foragte. Husk også, at en rest tørt rugbrød på ganske få minutter kan trylles om til knasende sprøde rugbrødschips, som er helt oplagte at komme i madpakken.

DSC_0044-1024x709

Rugbrødsmadder er én ting og hjemmebagte rugbrødsboller en ganske anden. De her hjemmebagte chokorug – som i bund og grund blot er rugbrødsboller med store stykker af mørk chokolade, er altid en vinder i madpakken og bidrager både med lidt sukker til hjernen og mæthed. Skal der fyld i bollerne, så kan jeg anbefale disse her rugbrødsboller, som er uden chokolade og helt perfekte som sandwichboller.

gulerodsboller-1024x817-1024x817-1024x817

En hjemmebagt bolle er lækkert i madpakken og de her hjemmebagte boller med gulerødder og solsikkefrø er så nemme at lave, at der næsten ikke er nogen undskyldninger. Bag evt. en stor portion og tag dem op af fryseren, efterhånden som de skal bruges. Den revne gulerod kan for øvrigt sagtens udskiftes med revet squash, ligesom lidt af hvedemelet kan udskiftes med grahamsmel, hvilket jeg har gjort i den her udgave med squash og solsikkefrø.

gulerodssnegle med tomat og ost

Og hvis man nu alligevel er i gang med at bage ovennævnte gulerodsboller, så kan jeg anbefale at trylle halvdelen af dejen om til de her lækre gulerodspizzasnegle med tomat og ost. Man kan selvfølgelig også bare lave pizzasnegle af al dejen.

Små lækre ruller med skinke eller laks…

Skal det være rigtig nemt, at så lav en lækker wrap – her er det tortillapandekager med fyld af bla.a laks og lufttørret skinke, der skåret ud i små ruller, som er lige til at hapse, men man kan jo sagtens nøjes med at halvere sine wraps. Lidt grønsager i stave, frugt og måske en lille, sød godbid til dessert – så er den madpakke klar. Wraps bliver for øvrigt kun bedre af at blive lavet dagen i forvejen, så de kan trække smag til sig natten over.

Carrot-cake-bites-2-1024x752

Lækre kugler lavet på tørret frugt, revet gulerod og varme krydderier med en skøn smag af gulerodskage – det er lige hvad disse carrot cake bites er og udover at de er ret nemme at lave og fint kan holde sig i køleskabet, så smager de bare noget så godt. Bestemt altid en vinder i min madpakke. Er man ikke til gulerodskage og krydderier, så smager disse er kokoskugler med kakao, dadler og mandler bestemt også godt.

Sundere romkugler (uden sukker og mel)…

Skal det smage lidt mere af “traditionel” romkugle, så kan jeg i øvrigt anbefale disse her romkugler af den sundere slags. Uden tilsat sukker og hvedemel, men med en skøn smag.

008-001-1024x682

Forskellige slags grønsager i stave er rigtig gode i madpakken, men de bliver ligesom lidt mere spændende, hvis der er en eller anden form for dip at dyppe dem i. Det kan være en hurtig creme fraiche dressing, men man kan også lave denne her hjemmelavede humus, som kan opbevares i en uges tid i køleskabet, hvis den kommes i en bøtte med låg. Derefter er det nemt lige at komme en spiseskefuld i en lille boks og lægge den ved madpakken. Prøv evt. også en hjemmelavet chilihummus, som har en smule “bid” eller denne her humus på hvide bønner – et lækkert alternativ til den traditionelle humus på kikærter

hjemmelavede bananchips

Figner, dadler, rosiner, tørret mango og lignende er et must i min madpakke – jeg er generelt ret glad for tørret frugt, men lige præcis tørrede bananer var jeg ikke så vild med, før jeg smagte de her hjemmelavede tørrede bananer. Wauuu… Lav bare en stor portion – de kan sagtens holde sig.

mini pizzaer

Vi spiser næsten altid de her lækre, koldthævede morgenmadsboller i weekenden og når jeg alligevel står og rører dejen sammen om aftenen, så er det oplagt at lave en dobbelt portion. Dejen kan sagtens holde sig nogle dage i køleskabet, så når jeg har tid, er det super nemt lige at bage en omgang lækre pizzaboller til ugens madpakker.

mini-focaccia

Vil man ikke have pizzaboller med på madpakken, så er de her mini focaccia med forskellige slags topping faktisk lavet af præcis samme sags dej. En nem måde at få sin helt personlige yndlings-focaccia på.

Hjemmebagte frøsnappere med pikantost…

Og så må vi jo ikke glemme disse her helt skønne frøsnappere med pikantost – de forsvinder som dug for solen, så bag bare en stor portion. Frøsnapperne kan fryses, så det er oplagt at tø dem op, efterhånden som de skal bruges.

hjemmelavede digestive

Kiks er bare en vinder i min madpakke og udover de her hjemmelavede digestive kiks, som måske nok ikke er verdens sundeste kiks, så er jeg også meget glad for at de her lækre havrekiks.

lakridsmandler

Mandler og nødder er altid godt og de her supernemme lakridsmandler er virkelig gode at have med i en lille boks. Er man ikke til lakrids, kan jeg i stedet anbefale helt almindelige saltmandler eller de her soyamandler, som også er ret lækre. Lav gerne en stor portion – de kan opbevares i en lufttæt bøtte og så er der til mange madpakker. Skal det går stærkt, så kan saltmandler laves på ganske få minutter i mikrobølgeovnen.

Skal jeg rigtigt forkæle mig selv, så kan jeg også finde på at tage en portion af de her chokolademandler med lakrids eller havsalt med i madpakken – de smager fantastisk, men chokolademandler er absolut ikke en del af min hverdagsmadpakke.

Lette-og-luftige-pølsehorn-1-1024x938

Jeg kommer  nok ikke udenom, at de her virkelig lækre pølsehorn er en af madpakkefavoritterne – måske ikke så meget til hverdag, men i en skovturskurv eller på strandturen er de virkelig helt uundværlige, ligesom jeg også ofte bager en portion, hvis vi skal på en lang biltur. Opskriften er en af de mest populære på bloggen og det kan jeg godt forstå. Vil man hellere have pølsehorn af den lidt grovere slags, så har jeg en nem og lækker opskrift lige her.

Pirogger med spaghetti og kødsauce…

Et andet hit er hjemmebagte pirogger – her i en udgave med fyld af spaghetti og kødsauce, så det er jo oplagt at bruge en rest fra aftensmaden, men jeg kan også anbefale denne her udgave, hvor piroggerne er fyldt med en skøn blanding af krydret oksekød og grønt. 

pastasalat med pikantost

Jeg er vild med pastasalater til frokost og denne her variant med pikantost, masser af grønsager og bacon er bestemt ingen undtagelse. Prøv evt. også denne her udgave med tun og grønt eller denne her cremede pastasalat med kylling og bacon, som er bloggens mest populære pastasalat og så må vi jo ikke glemme denne her lækre sag med kylling, karry og bacon.

DSC_0004

Denne her salat med frisk spinat, feta, jordbær, vindruer og saltede mandler er måske mere en idé til de voksne, men den er bare noget så lækker og frisk og en af mine favorit frokostsalater, så selvfølgelig skal den med i dette her indlæg. Pak spinatblade, jordbær og druer i en boks og hav så fetaosten, saltmandler og dressing i mindre, separate bokse – salaten er helt klart bedst, når den samles lige inden servering og ved at opbevare ingredienserne hver for sig, bliver den ikke våd og uappetitlig. Om vinteren, når det ikke er sæson for jordbær, kan jeg i øvrigt anbefale denne her variant med citrusfrugter, avocado, feta og mandler.

DSC_0005-1024x683

De her müsliboller er supernemme at lave og så er de bare geniale som et lille mellemåltid. Brug din favorit-müsli, rør dejen sammen, lad den hæve og sæt så bollerne på en bageplade med en ske og bag dem. Nemmere bliver det vist ikke, men har man ikke tid til at lave en portion müsliboller, så kan jeg i stedet anbefale de her skønne scones med müsli, som bare skal røres sammen, men ikke behøver hæve inden bagningen.

Prøv også gerne en portion bananboller med fuldkornsmel, nødder og chokolade – smagen minder en smule om banankage, men bollerne er væsentligt sundere og så er de mindst lige så nemme at lave som müslibollerne. En oplagt måde at få bugt med et par “trætte” bananer på.

002-1024x853

Og nu vi er ved müsliboller, så vil jeg da lige medtage opskriften på de her müslibarer med forskellige slags frø, nødder og tørret frugt. Er man ikke til nødder og tørret frugt, så har jeg også lavet en mere plain udgave på knasende sprøde müslibarer, som pyntes med lidt chokolade på toppen og den opskrift ligger her. Endelig er der de her skønne müslicookies, som er supernemme at lave. Efter min mening, man man gerne have en müslibar eller müsli cookie med i madpakken engang imellem ❤

0211

At lave hjemmelavede bagels er et rigtigt hyggeprojekt – såfremt man er i bagehumør selvfølgelig – og disse her bagels med kanel og rosiner er virkelig lækre at finde i madpakken. Lav en stor portion og tø dem op efterhånden som de skal bruges i madpakken – jeg får sjældent noget på mine bagels, men de bliver ikke dårligere af at blive ristet let, afkølet og smurt med lidt smør, inden de pakkes i madpakken.

Saltede-kyllingelår-1024x717

Det er altid lækkert at have en rest kylling med i madpakken og endnu nemmere bliver det faktisk, hvis man laver en stor portion af de her sprøde og lækre kyllingelår. Kyllingestykkerne kan nemt opbevares i køleskabet og så er det bare at pakke et lår eller to i madkassen sammen med en bolle, et stykke rugbrød med smør eller lignende og så selvfølgelig lidt frugt og grønt. Skal det være lidt “nemmere” at spise, så kan man også lave hjemmelavede kyllingespyd med sweet ‘n’ spicy marinade og et alternativ til kylling kunne være helt klassiske frikadeller eller disse her sprøde tun- og torskerognsfrikadeller. Begge dele kan sagtens opbevares flere dage i køleskabet.

DSC_0006-1024x703

Hvis der alligevel skal koges ris til aftensmaden, så kog lidt ekstra og lav en portion rissalat til madpakken. Suppler evt. med en frikadelle, et stykke kylling eller lignende eller spis salaten som den er – den mætter fint og smager skønt.

Hindbær med chokolade…

Og så afslutter vi da lige madpakkeindlægget med en lille dessert – hindbær fyldt med chokolade. Meget simpelt at lave, men noget så lækkert og 2-3 stykker i madpakken er jo rigeligt. Køb evt. masser af hindbær og fyld dem med hhv. hvid, mørk og mælkechokolade og find så favoritten. Også gode som fredags- og lørdagsslik af den liiidt sundere slags.

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)