Indlægget er udgivet i samarbejde med Politikens Forlag.

Jeg elsker vegetarkogebøger, hvilket jeg vist har været inde på før. Vi er langt fra vegetarer herhjemme, men vi spiser ikke vildt meget kød og går i det hele taget ind for kvalitet fremfor kvantitet. Derfor er det skønt med nye input, ideer og inspiration til vegetarisk tilbehør eller måske ligefrem en hovedret, hvor man ikke føler, at der “mangler” noget.

Senest har jeg bladret i Ditte Ingemann’s nye kogebog “Vegetar” – en virkelig lækker og tyk bog med flotte billeder og smukke serveringer og hvis man kender The Food Club, som er Ditte Ingemann’s blog, så vil man i allerhøjeste grad kunne nikke genkendende til stilen fra bloggen, som går igen i bogen.

Bogen indeholder i alt 140 lækre retter, som spænder over alt fra morgenmad og snacks til hovedretter, salater og søde sager, ligesom vi også kommer en tur omkring forrådskammeret og får en guide til de basisvarer, som bruges i bogens opskrifter. I følge forordet, så er fællesnævneren for retterne, at de repræsenterer det nye, grønne, moderne, danske køkken anno 2016 og det er måske på baggrund af dette, at jeg blev en lille smule skuffet.

Sund er som bekendt det nye sort og hvis man kender The Food Club i forvejen, kommer det formentlig heller ikke som en overraskelse, at opskrifterne ikke bare er vegetariske – de er også langt hen ad vejen både veganske (lavet helt uden animalske produkter, som fx mælk eller æg), glutenfri og fri for raffineret, hvidt sukker, men dette burde måske skinne mere igennem i bogens titel, der slet og ret er “Vegetar”.

For de som ikke kender Ditte Ingemann, eller hendes blog, men bare ønsker inspiration og opskrifter til at leve vegetarisk eller måske vegansk, kan mange af opskrifterne måske nemt komme til at lede tankerne hen på helt andre kostformer end den vegetariske, fx LCHF eller stenalderkost, hvor gluten, sukker og mælkeprodukter er bandlyst, men hvor kød og fedt, nødder og frø til gengæld spiller en væsentlig rolle og det er formentlig ikke det man ønsker, når man køber en vegetarisk kogebog.

Af samme grund vil jeg heller ikke anbefale bogen som en begynderbog, til de som overvejer at droppe kødet og blive vegetarer – på trods af den fine oversigt over basisvarer. Jeg synes simpelthen, at det kræver for mange indkøb af diverse meltyper, fibre, frø og kerner, kokossukker og sukrin at kaste sig over de fleste af opskrifterne i bogen og en gluten- mælke- og sukkerfri kost er måske ikke så relevant, hvis man i første omgang blot ønsker at skære kødet væk i sine måltider.

Omvendt kan denne omstilling til mindre sukker og gluten i dagligdagen sagtens komme snigende undervejs i et vegetarisk forløb, så det vil ikke være noget problem for mig, at anbefale bogen til folk som er vant til at lave mad og eksperimentere i køkkenet eller som har været vegetarer – eller bare sparet på kødet –  i flere år og blot søger ny inspiration. Tværtimod! Og selvfølgelig kan man til enhver tid argumentere for, at sukrin kan erstattes af almindeligt, hvidt sukker og mandelmel og kokosfibre kan erstattes af hvedemel, men for en nybegynder ud i madlavning er det måske ikke så nemt bare lige at foretage disse justeringer i opskrifterne.

Alt i alt synes jeg, at Ditte Ingemann har begået – endnu – en super fin kogebog. Den henvender sig primært til folk, som kender lidt til madlavning i forvejen og som ønsker at leve lidt sundere – med eller uden kød og fisk – og måske skære ned på nogle af de mange hurtige kulhydrater og i stedet få masser af grønsager og frugt ind i de daglige måltider. Jeg har i hvert fald fået inspiration til et par forskellige retter, som skal på bordet herhjemme inden alt for længe og dermed er mit mål for at læse en vegetarisk kogebog opnået.