Indlæg udarbejdet i samarbejde med Lone Vitus og Søren Kvist.

“Og halsen af en svane” – Lone Vitus og Søren Kvist. Udgivet på Det Flydende Forlag, 2016.

Hvis man, ligesom mig, interesserer sig for madblogs og madbloggere sådan helt generelt, så kender man måske allerede til Lone Landmand og Søren Sørøver, der bor på Brandbygegaard og sammen driver gården, en café og en blog, samtidig med at de også holder høstmarkeder og julemarkeder, producerer deres egen vin og meget andet. Med alle de bolde i luften, må de bestemt leve op til Povl Kjøllers børnesang om bondemanden, som altid har travlt på sin bondegård, men ikke desto mindre, så er der også blevet tid til at skrive en dejlig kogebog og det er den, som dette her indlæg skal omhandle.

boganmeldelse

Lone Landmands første kogebog “Hønsefødder og Gulerødder” udkom i 2011. Nu er hun klar med opfølgeren, der meget passende har fået titlen “Og halsen af en svane”. Denne gang har hun fået hjælp fra Søren, men bogen er holdt i helt samme stil og ånd som forgængeren og Lone Landmands blog i det hele taget. Den er fyldt med stemningsfyldte billeder, sproglige finesser, små anekdoter, pudsige og finurlige rim og digte og, ikke at forglemme, massevis af lækre opskrifter på god og ærlig mad, som over en årrække er blevet til i Brandbygegaards køkken.

Bogen, som er på 224 sider, spænder bredt over forretter, supper og salater til kødretter, grønsagstilbehør og desserter, ligesom der også er masser af lækre opskrifter på brød og kager, dips og dressinger og syltede sager. Alt i alt mere end 75 lækre opskrifter i et perfekt mix af nyfortolkninger og tradition.

boganmelselse

“Mad, Kærlighed og Venskab hænger sammen”! Sådan lyder bogens undertitel og præcis som på bloggen, er det den gode mad og de gode råvarer, der er i højsædet, når Lone Landmand og Søren Sørøver laver mad. Mad er ikke bare mad og en opskrift er ikke bare en opskrift. Det afgørende er den omhu og omtanke, der lægges i valget af råvarer og i tilberedningen. En filosofi som går igen igennem hele bogen og understrejes af de mange, smukke billeder af glade dyr i dejlige omgivelser – her er virkelig ro, velvære, tryghed og glæde for alle pengene og det er bestemt også den følelse, jeg sidder med, når jeg bladrer igennem bogen og læser de mange dejlige opskrifter og beretninger fra Brandbygegaard.

Bogen kan naturligvis købes i boghandlen, men man kan også bestille den direkte hos Lone og Søren via Det Flydende Forlag – gør man det, så får man en udgave, der er signeret af forfatterne.

Endelig kan man være så heldig, at vinde et eksemplar af bogen lige her hos mig. Jeg har nemlig fået mulighed for at udlodde en bog væk til en heldig læser her på bloggen og det eneste du skal gøre for at deltage i konkurrencen, er at lægge en kommentar til dette her indlæg.

Konkurrencen løber indtil søndag d. 4/12 ved midnat, hvor jeg trækker en vinder.

Vinderen får efterfølgende direkte besked og så ryger der fluks en bog af sted, som kan nydes i løbet af december eller måske foræres væk som julegave til en du holder af og som igen holder af mad, gode råvarer og poetiske kogebøger.