Indlægget er lavet i samarbejde med Politikens Forlag.

“Blomsterbergs Bedste”. Mette Blomsterberg. Udgivet på Politikens Forlag, 2016.

Mette Blomsterberg, som har været en del fremme i medierne på det sidste, idet hun trækker sig fra jobbet som dommer i Den Store Bagedyst, har begået endnu en fantastisk, lækker bagebog, som udkom lige før jul. Og da jeg er ret glad for Blomsterberg og hendes tilgang til bagværk og kager, så synes jeg da lige, at bogen skal have en anmeldelse og et par ord med på vejen.

Der er denne gang tale om en slags “greatest hits”, nemlig 170 af de bedste opskrifter, hvilket måske er meget naturligt, den anseelige mængde bøger og opskrifter, som vi efterhånden har fået fra Blomsterbergs hånd, taget i betragtning. Opskrifterne spænder fra de helt simple til de mere komplicerede og vi kommer desuden vidt omkring, idet der både er opskrifter på diverse former for brød og boller, flødeskumskager, tørkager, julebag og meget andet godt.

Der er således virkelig tale om cremen fra Blomsterbergs tidligere bøger og sædvanen tro, indeholder bogen masser af flotte billeder, der alle oser langt væk af “Blomsterberg” og den stringente tilgang hun har til bagværk og kager. Det hele er smukt, enkelt og appetitvækkende.

Mette Blomsterberg har efterhånden været på toppen i en del år og derfor vil nogle af opskrifterne formentlig også være velkendte i forvejen – det er vist de færreste, der ikke kender til Mette Blomsterbergs brunkager, for bare at tage et eksempel. Det er klart, at hvis man har samtlige Blomsterbergs bøger stående i reolen i forvejen, så er der ikke så meget at hente i denne her bog, men har man 1-2 bøger, vil jeg klart mene, at der er masser af inspiration at hente.

Vil man holde sin kogebogssamling på et minimum, er det derfor denne her bog, man skal investere i, netop fordi den indeholder alle de bedste indslag fra de foregående bøger og det gør den da også til den perfekte “begynder bog”, hvis man for første gang, har planer om at begive sig ind i Mette Blomsterbergs kageunivers.