“Min mands hemmelighed”. Liane Moriarty. Udgivet på Politikens Forlag, 2014.

I “Min mands hemmelighed” følger vi Cecilia Fitzpatrick – en perfektionistisk husmor, der lever af at sælge Tupperware produkter og bor med mand og 3 børn i deres hjem i Sydney. Hendes liv er lige så velorganiseret, som de produkter hun sælger – alt er ryddeligt, poleret og stablet af vejen i passende bokse. Hendes mand rejser meget og imens han er væk, finder Cecilia et brev fra ham, hvorpå der står, at det kun må åbnes i tilfælde af hans død. På den ene side ved hun, at hun ikke bør åbne brevet – især da hendes mand igennem en telefonsamtale meget indtrængende beder hende om at lade være. På den anden side bliver brevet ved med at spøge i baggrunden og da Cecilia fornemmer, at noget ikke er, som det skal være, åbner hun alligevel brevet og dermed Pandoras æske og hemmelighederne vælter ud.

Sideløbende med Cecilia og hendes familie følger vi et ægtepar i 40’erne – Tess og Will og Tess’ kusine Felicity. De kommer oprindeligt fra Sydney, men er flyttet til Melbourne og har startet et lille firma sammen, men pludselig lader Will og kusine Felicity en bombe sprænge. De har forelsket sig i hinanden og nu kan de ikke længere holde det hemmeligt. En rasende Tess tager sin lille dreng med sig tilbage til Sydney, hvor hun flytter ind hos sin mor og hermed er alle hovedpersonerne samlet i det samme område, hvor alle tilsyneladende kender alle og hvor skæbner og hændelser flettes ind i hinanden på kryds og tværs – handlingen kan for alvor tage sin begyndelse.

Med “Min mands hemmelighed” har Liane Moriarty virkelig fået skrevet en roman, som er både tankevækkende, finurlig og lidt trist. Bogen er let at læse og jeg levede mig i dén grad ind i den fængslende fortælling. De mange små kapitler gør desuden, at man hele tiden har styr på både hovedpersoner og handling på trods af et lidt omfattende persongalleri. Der er tale om en af de bøger, hvor jeg hele tiden skulle læse bare én side mere, for lige at se hvordan historien udviklede sig, men heldigvis læste jeg bogen som e-bog på Mofibo og dermed kunne jeg finde min telefon frem og læse et par sider, hver gang jeg havde et par minutter. Har man ikke allerede valgt sin sommerferielæsning, så kan jeg kun anbefale, at skrive “Min mands hemmelighed” på listen.