“Papmaché-reglen”. Helle Joof. Udgivet på Gyldendal, 2016.

De fleste af os kender vist Hella Joof. Skuespiller, instruktør, forfatter og med jævne mellemrum også at finde blandt panelet i Mads Steffensens “Mads og Monopolet” på P3, hvor lytterne kan ringe eller skrive ind og få gode råd til at løse diverse problematikker.

I efteråret 2016 udgav Hella Joof så bogen “Papmaché-reglen”, som er en bog med betragtninger af, og gode råd om, livets “regler” – 25 stk for at være helt nøjagtig og som Hella flere gange påpeger, så er det ikke hende, som laver reglerne. Sådan er det bare.

De mange regler kobles sammen med anekdoter fra Hellas eget liv. Således får man som læser en idé om, hvorfor reglerne er som de er, også selvom det stadigvæk ikke er Hella, der laver reglerne. Bogen er letlæst – en rigtig sommerferiebog, som er nem at komme i gang med og så er den bare hylende morsom – i hvert fald 90% af tiden. De sidste 10% bruger Hella Joof på at omtale reglerne omkring livets mere alvorlige emner som fx sin egen skilsmisse og sin mors død – emner som bestemt ikke er sjove, men som absolut er vedkommende. Og sørme om ikke også Hella har et par fif i ærmet til den slags situationer.

Jeg skal ærligt indrømme, at jeg grinede højt over flere af reglerne. Især kapitlet om “Papmaché-reglen” fik mig til flere gange at bryde sammen af latter, så det er måske ikke lige en bog, som man skal læse i toget eller bussen, hvis man har problemer med, at der bliver kigget lidt underligt. Andre af reglerne gav også stof til eftertanke fx “Glimmer-reglen” og ikke mindst “Pizza-reglen” som handler om, at vi ikke skal lade os nøje med noget i livet. Hvorfor ikke gå efter det, som vi i virkeligheden allerhelst vil have, hvis det på nogen måde er muligt? For som Hella skriver, så lader vi jo heller ikke pizzamanden bestemme, hvilken slags fyld vi skal have på pizzaen – vi vælger selv det, som vi allerhelst vil have.

Hvis man er vant til at høre Hella i Mads og Monopolet i radioen, eller hvor man nu ellers kan være heldig at støde på hende, så kan man næsten høre hendes stemme, imens man læser. Bogen er ganske enkelt skrevet i bedste “Hella-stil” og helt i hendes sprog. Jeg valgte nu at streame bogen som lydbog fra Mofibo i stedet for at læse den selv. Bogen er nemlig indtalt af Hella Joof og hold nu op, hvor er det altid en fornøjelse at få en lydbog oplæst af selve forfatteren. Ingen kan, som forfatteren selv, oplæse en tekst med tryk på de helt rigtige stavelser, gengive de helt rigtige stemningsøjeblikke og holde kunstpauser på de helt rigtige steder.