Hver uge laver jeg “ugens madplan” og skal bestemt ikke klage over det beløb, som jeg har til rådighed, men jeg har også været på SU engang og haft knap så mange penge til rådighed og jeg ved, at der er nogen, for hvem det kan være svært at få enderne til at mødes hver måned. For ca 1 måned siden, lavede jeg denne her madplan på budget som indeholder 31 x aftensmad for 2 pers. for 900 kr. Den første budgetmadplan har været en kæmpe succes og jeg har modtaget rigtig mange søde hilsner og positive tilbagemeldinger fra Jer derude, så nu har jeg lavet endnu en budgetmadplan. Denne gang er det blevet til 30 x aftensmad for 2 personer for 925 kr og der er udelukkende tale om retter, som ikke figurerer på den anden budget-madplan, så nu er der endnu flere opskrifter at vælge imellem.

Også denne gang er jeg gået efter en madplan, som ikke tager udgangspunkt i et bestemt supermarked eller bestemte varer, som er på tilbud i en tidsbegrænset periode. Det er altså en all round plan, som kan tages i brug i en måned (eller længere tid), hvis der på et tidspunkt er lavvande i kassen og behov for at spare nogle penge.

Skal det være discount, så kan jeg personligt godt lide at handle i Rema og Lidl og for at denne her madplan på budget kan overholdes sådan nogenlunde, så kræver det, at man handler i et discount supermarked. Dog er jeg gået efter normalpriser og ikke tilbudspriser på discountvarerne og har tjekket med et online supermarked, når jeg var i tvivl. Det er derfor meget muligt, at man kan gøre det endnu billigere, hvis man går målrettet efter varer på tilbud. Nederst har jeg tilføjet en indkøbsliste og så kan man jo sammenligne sine egne priser med mine. Jeg har desuden lavet en liste med basisvarer, som er ting, de fleste af os har stående i køkkenet i forvejen og disse indgår ikke i regnskabet. Der er en del krydderier og det kan selvfølgelig koste lidt penge, hvis de først skal købes ind, men til gengæld holder de længe, når først man har dem. Da nogle af varerne på indkøbssedlen ikke kan holde sig i en hel måned, kan det være nødvendigt at handle 2-4 gange, medmindre man har god køle- og frysekapacitet.

Det har været vigtigt for mig, at lave madplanen så realistisk som muligt, og jeg har derfor taget udgangspunkt i mig selv og mad som jeg selv ville spise – man skal dog være opmærksom på, at madplanen blot er vejledende, for vi er alle forskellige og har forskellige behov og præferencer. Jeg har tænkt en del grønsager ind i planen og har i det hele taget prioriteret “ordentlig” mad og rigelige mængder, for hvad hjælper det at spare penge på aftensmaden, hvis man efterfølgende falder i pizzafælden, fordi man er sulten? Jeg er ligeledes gået ud fra priser på de varer, som jeg selv køber og dvs. økologisk mælk, økologiske æg (eller som minimum æg fra fritgående høns), økologisk frugt og grønt, når prisen er nogenlunde den samme som den konventionelle og kød hvor fedtprocenten ikke er den allerhøjeste. Går man ikke op i den slags, så vil der være yderligere penge at spare.

Madplanen gælder for 2 voksne – den er jo lavet med udgangspunkt i de opskrifter og retter, som jeg laver til Morten og mig herhjemme, men der plejer at være rigeligt og også ofte rester, så måske er planen nærmere gældende for en familie på 2 voksne og 1 barn. Det er jo forskelligt, hvor meget hver enkelt spiser, men som udgangspunkt vil jeg mene, at der er rigeligt mad og også rester til madpakker eller til 1 ugentlig restedag. Dette har jeg dog ikke taget som en selvfølgelig og jeg har derfor beregnet 30 x aftensmad – altså mad til en måned.

Det samlede budget lyder på 925 kr. Jeg foreslår, at man runder op til 1000 kr og bruger de restende penge på ekstra grønt, salat, tomater, agurk, peberfrugt mm. og laver salater som supplement til maden.

Madplan på budget 2 – 30 x aftensmad til 2 voksne for 925 kr. 

Jeg foreslår, at man gennemlæser ovenstående, inden man kaster sig ud i madplanen.

Dag 1+2. Kylling i fad med tomat, pasta og ost. Det er en stor portion, så der skulle gerne være til 2 dage, men som sædvanligt er der jo ingen der siger, at man skal spise det samme 2 dage i træk. Gem evt. halvdelen af retten i køleskabet et par dage eller frys den ned.

Dag 3. Porresuppe med flødeost. Der er skrevet gær på indkøbssedlen, så der er mulighed for at bage disse her skønne og utroligt nemme kodthævede flutes som tilbehør til suppen.

Dag 4. Maskeret blomkål med æg og rejer. Brug en halv pose frosne, optøede ærter + ½ iceberg. Skær halvdelen af den indkøbte citron i både til pynt og brug den til at dryppe over rejerne. Brug frisk dild til pynt og dressingen.

Dag 5. Der er hjemmelavede falafler med salatgrønt og creme fraiche dressing på menuen. Man kan ikke nøjes med at købe de 150 gr kikærter, som skal bruges i opskriften, men bare køb en hel pose. Det er billigere at udbløde dem selv end at købe dem på dåse (dåsekikærter kan slet ikke bruges til falafler) og de skal nok blive brugt. Tilbehøret til falaflerne er citronbåde af den sidste halvdel af citronen fra det maskerede blomkål + ½ iceberg i strimler. Desuden 1 agurk i skiver, 2 tomater i skiver og creme fraiche dressing + nemme og lækre hjemmebagte pandebrød. 

Dag 5+6. Kylling i karry med ris. Det er en stor portion, så der skulle gerne være til 2 dage. Gem på køl eller frys ned. Der skal kun bruges ½ dåse ananas til kyllingen, så server evt. resten ved siden af. Er der lidt salatgrønt til overs fra det maskerede blomkål eller falaflerne, kan det sagtens serveres ved siden af.

Dag 8. Cremet pastasalat med pikantost og bacon. Det her er en pæn stor portion, så hvis ikke man kan spise det hele, kan resterne gemmes og bruges til madpakker/frokost. Det kan også bruges som supplement til aftensmaden dagen efter, hvor menuen står på risengrød, hvis ikke man synes, at det er “rigtig mad”.

Dag 9. Risengrød med kanelsukker. Lav gerne hele portionen, altså til 4 pers. Så er der rester til klatkager, næste gang der står suppe på menuen.

Dag 10. Spaghetti med kødsauce/bolognaise. Lav en dobbelt portion af denne her bolognaise med grønsager og brug 1 kg hakket oksekød. Spis 1/4 af kødsaucen med pasta til aften og frys det resterende ned i 3 lige store portioner. Det skal bruges resten af måneden.

Dag 11. Chilisuppe. Lav en portion klatkager med vanille af det resterende risengrød til dessert.

Dag 12. Fiskefrikadeller med remouladedip, ristede kartofler og råkostsalat. Køb en pakke færdig fiske- eller laksefars og steg fiskefrikadellerne på panden. Rør remouladedip sammen af 1 dl creme fraiche og 1 dl remoulade. Lav ristede kartofler efter denne her opskrift. Riv 3-4 gulerødder til råkostsalat og vend dem med en marinade af lidt citronsaft og sukker.

Dag 13+14. Hjemmelavet lasagnette. Brug en pakke af den færdiglavede kødsauce og følg så ellers resten af opskriften. Det er en stor portion, så der er til 2 dage. Gem på køl eller frys ned.

Dag 15. Klassisk æggekage. Pisk 5-6 æg sammen med 2 dl mælk og smag til med salt og peber. Steg på panden i lidt olie til en æggekage. Steg en pakke bacon i skiver og server med 2 tomater i både og klippet purløg.

Dag 16. Kartoffellasagne med skinke og mozzarella. Brug en pk. hamburgerryg i skiver og følg så ellers opskriften.

Dag 17+18. Pasta i fad med kylling, broccoli og mornaysauce. Husk at kyllingebrystet skal tilberedes først, så steg den evt. på panden. Det er en stor portion, så der er til 2 dage. Opbevar på køl eller frys.

Dag 19. Kartoffel-gulerodssuppe. Det er en stor portion, så måske bliver der rester til frokost. Der er skrevet gær på indkøbssedlen, så der er mulighed for at bage disse her skønne og utroligt nemme kodthævede flutes som tilbehør til suppen. Suppen er utrolig nem at lave og når nu kartoffelskrælleren alligevel er i gang, kan man overveje at skrælle og koge en portion kartofler til morgendagens cremede kartoffelfad.

Dag 20. Hjemmelavede tunfrikadeller serveret med et cremet kartoffelfad med forårsløg og ost. Bliver der tunfrikadeller til overs, er de supergode i madpakken.

Dag 21+22. Spicy hvidkål med oksekød og grønsager. Dette er en stor portion, så der er til 2 dage. På 2. dagen kommes det resterende fyld i en pakke tortillapandekager, som lægges i et ildfast fad, drysses med 50 gr revet ost og bages i ovnen i ca 10 minutter, til osten er smeltet. Prøv evt. at servere med lidt soya til som en forårsrulle.

Dag 23. Pitabrød med fyld. Brug en pakke hamburgerryg i skiver og skær den i små tern. En dåse tun eller kyllingepålæg kan bruges i stedes, så skal man bare slette 1 pk. hamburgeryg på indkøbssedlen. Server med fyld af 1 ds. majs, ½ iceberg i strimler, ½ agurk i tern, 2 tomater i skiver, ½ ps optøede ærter, 1 peberfrugt i tern og creme fraiche dressing.

Dag 24. Oksekød i fad med kartoffellåg og ost. Brug en pose kødsauce fra fryseren og følg så ellers opskriften.

Dag 25+26. Boller i karry med ris på helt klassisk vis. Der er beregnet ½ pose frosne ærter, som kan blandes med de kogte ris. Det er en stor portion, så der er til 2 dage. På 2. dagen koges en dobbelt portion ris. Den ene halvdel gemmes og bruges til de fyldte peberfrugter dagen efter.

Dag 27. Fyldte peberfrugter. Brug den sidste pose kødsauce fra fryseren og bland den sammen med de kogte ris fra dagen før. Fordel blandingen i 3 halverede peberfrugter (6 stk i alt) og sæt dem i et ildfast fad. Fordel 1 kugle frisk mozzarella på toppen og bag peberfrugterne i ovnen i ca 30 minutter, til de er gennemvarme og osten smeltet. Er man ekstra sulten, kan man skrubbe et par kartofler, skære dem i både og vende dem med lidt olie og salt og bage dem møre i ovnen samtidig med peberfrugterne.

Dag 28. Hjemmelavet pizza. Jeg anbefaler denne her nemme og lækre focacciapizza med pepperoni, hvor dejen blot skal røres sammen og bredes ud på pladen med fingrene. Ingen kagerulle eller meldrysset bord her. Jeg har skrevet pepperoni i indkøbslisten, men det kan selvfølgelig erstattes af skinke eller kyllingetopping, hvis man er mere til det. Der er beregnet en kugle frisk mozzarella til toppen af pizzaen. Jeg foreslår desuden, at man laver pizzaen om til en salatpizza og fordeler det sidste halve iceberg i tynde strimler, den halve agurk i skiver og 2 tomater i skiver på toppen af pizzaen. Er der andre grønsager til overs fra pitabrødene, kan de også bruges på pizzaen.

Dag 29+30. Kyllingelasagne med grønsager. Et hit på middagsbordet og en god måde af slutte måneden af på, da man altid kan komme “trætte” grønsagsrester i en kødsauce og få en skøn lasagne ud af det. Det er en stor portion, så der er til 2 dage. Køl eller frys ned.

Indkøbsseddel.

Mælk, 3 liter – 25 kr
Madlavningsfløde, ½ liter – 16 kr
Creme fraiche, 2 x ½ liter – 18 kr
Gær, 2 pk – 2 kr
Æg, 15 stk – 30 kr
Flødeost naturel, 2 pk – 20 kr
Flødeost gul pikant, 1 pk – 10 kr
Frisk mozzarellaost, 2 kugler – 15 kr
Revet ost 16-17 %, 3 x 250 gr – 45 kr

I alt – 181 kr.

Passatatomater (mosede tomater, fås i alle større supermarkeder), 1 karton – 8 kr
Tomatpure, 1 lille dåse – 2 kr
Hakkede tomater med chili, 2 dåser – 12 kr
Hakkede tomater, 7 dåser – 35 kr
Pizzasauce, 1 glas – 8 kr
Dåseananas, 1 dåse – 10 kr
Tørrede kikærter, 1 pose – 15 kr
Tortillapandekager, 1 pakke – 12 kr
Creme fraiche dressing, 1 flaske – 10 kr
Pitabrød, 1 pk – 8 kr
Løse ris, 1 pose – 10 kr
Grødris, 1 pose – 10 kr
Lasagneplader, 1 pakke – 10 kr
Pasta skruer/penne, 4 x 500 gr – 24 kr
Majs, 3 dåser – 18 kr

I alt – 192 kr

Frisk dild, 1 potte – 7 kr
Frisk purløg, 1 potte – 7 kr
Peberfrugter, 2 x 3 stk – 30 kr
Agurk, 2 stk – 12 kr
Iceberg eller lign. salathoveder, 2 stk – 20 kr
Tomater, 12 stk – 20 kr
Forårsløg, 2 bundter – 12 kr
Blomkål, 1 stk – 10 kr
Broccoli, 1 stk – 10 kr
Hvidkål, 1 stk – 10 kr
Porrer, 2 stk – 8 kr
Løg, 2 kg – 10 kr
Hvidløg, 2 stk – 8 kr
Gulerødder, 2 kg – 15 kr
Kartofler, 3,5 kg – 30 kr
Ærter, frosne, 2 x 500 gr – 20 kr
Citron, 1 stk – 4 kr
Æble, 1 stk – 2 kr

I alt – 235 kr

Fiskefars eller laksefars, 1 pakke – 30 kr
Tun i vand/olie, 2 dåser – 18 kr
Rejer på frost eller i lage, 1 pakke – 30 kr
Kyllingebryst, 2 x 450 gr – 56 kr
Hakket kylling, 1 pk á ca 450 gr – 25 kr
Hakket svinekød, 1 pk á ca 500 gr – 24 kr
Hakket oksekød, 1 pk á 1 kg + 1 pk á ca 500 gr – 74 kr
Bacon i tern, 1 pk – 10 kr
Bacon i skiver, 1 pk – 10 kr
Hamburgerryg i skiver, 3 pk – 30 kr
Pepperoni, 1 pk – 10 kr

I alt – 317 kr

Basislager. 

Hvedemel
Durumhvedemel
Sukker
Rasp
Bouillonterninger
Remoulade
Citronsaft
Smør eller margarine
Olie
Bagepulver
Karry
Paprika
Stødt muskat
Timian
Basilikum
Chilipulver
Spidskommen
Kanel
Vanillesukker
Salt og peber

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)