Yoghurt med hjemmelavet granola, lune og nybagte boller, ost, marmelade, blødkogte æg, frisk frugt og en god kande kaffe og te – det er sådan nogenlunde opskriften på vores foretrukne morgenbord i weekenderne. Og morgenmaden i weekenderne er virkelig noget, som vi prioriterer højt herhjemme – faktisk sidder vi som oftest ved morgenbordet og hygger i et par timer, fra vi står op ved 8.30 tiden. Vi snakker og diskuterer hvad dagen – eller weekenden – skal bruges på og så nyder vi i det hele taget bare en langsom morgen i laveste gear og at have lidt mere tid end vi har til hverdag.

Som regel rører jeg dej sammen til koldhævede morgenmadsboller fredag aften – det hænder også, at jeg ikke får lavet dejen og så kører Morten i stedet til bageren, men for det meste får vi nu nybagte boller. Da jeg som oftest har andre sjove ting at foretage mig fredag aften end at stå i køkkenet, har det fra starten været et must, at dejen skulle kunne være klar på ganske få minutter – det samme gør sig i øvrigt gældende lørdag og søndag morgen, hvor jeg aldrig kunne drømme om at stille vækkeuret for at gå i køkkenet og ælte, forme og hæve dej til nybagte boller. Dejen skal stå klar i køleskabet og kunne sættes på pladen med en spiseske og så kan vi passende bruge de 15-20 minutters bagetid på at dække morgenbord, koge æg, skære frugt og lave kaffe og te.

På det seneste har jeg eksperimenteret med at tilsætte groft mel til dejen og dermed lave en lidt grovere variant af de klassiske, koldhævede morgenmadsboller, som jeg ellers plejer at bage og det er bollerne bestemt ikke blevet ringere af. Jeg bruger en blanding af hvedemel og groft mel og det er en god idé, at man lige sikrer sig, at minimum 50 % af melet er hvedemel. Hvedemel har et højt indhold af gluten, hvilket igen er afgørende for brødets hæve- og bageevne, så hvis man bruger for meget groft mel, kan man risikere at stå med nogle små tørre og let hårde boller.

Men derudover er der nærmest “fri leg”, når det kommer til meltyper og jeg gør ofte det, at jeg hælder vand i skålen og tilsætter gær, salt og honning, men herefter bruger jeg bare de meltyper, som jeg har lyst til, indtil dejen har konsistens som en tyk, klistret grød. Det er vigtigt, at dejen ikke er alt for flydende, for så kan den flyde ud på bagepladen og give nogle lettere flade boller. Er dejen for tynd, skal der bruges mere mel, men ellers er det bare at tilsætte mel og gryn efter smag og behag. Man kan også komme frø og kerner i dejen, men jeg vælger ofte at drysse dem på toppen af bollerne i stedet – så har jeg bedre styr på, at dejen ikke bliver for “tung”.

Den koldhævede dej kan for øvrigt sagtens holde sig i flere dage i køleskabet – jeg har haft en dej stående i 4 dage og hvis blot den “slåes ned” en gang om dagen, så den ikke hæver over skålens kanter, så er der ingen problemer. Af samme grund laver jeg som regel kun én portion dej fredag eftermiddag eller aften og så bager jeg den over 2 omgange – altså lørdag morgen og søndag morgen. Dejen bliver som regel bare endnu mere luftig af at stå, fordi den minimale mængde gær får endnu bedre tid til at arbejde.

Dejen er desuden oplagt at bruge til andre ting end bare koldhævede morgenmadsboller – jeg har eksempelvis haft stor succes med disse her koldhævede pizzaboller, som er oplagte i madpakkerne og super nemme at lave, fordi dejen hverken skal æltes eller udrulles. Og siden jeg første gang prøvede disse her koldhævede flutes, har jeg heller ikke bagt hjemmmelavede flutes på andre måder. Evt. “fyld” til de hjemmebagte flutes som fx krydderurter, revet ost, hakkede oliven eller soltørrede tomater røres blot i dejen, inden den stilles til hævning i køleskabet. Og pynt i form af salt, krydderier, ost eller lign. drysses over de formede flutes, lige inden de sættes i ovnen. De koldhævede flutes er et hit til suppe og jeg har allerede lavet dem adskillige gange på trods af, at suppesæsonen først lige er skudt igang.

Koldhævede boller med fuldkornsmel.

ca 10 stk afhængig af størrelsen

3 dl koldt vand

1/4 pk gær

1-1½ tsk salt – jeg bruger groft salt

1 tsk honning

150 gr fuldkornshvedemel – grahamsmel, speltmel og lign kan også bruges

50 gr durumhvedemel – kan erstattes af alm. hvedemel

ca 175 gr hvedemel

Hæld koldt vand i en stor skål og rør gæren ud heri. Tilsæt salt, honning og mel og rør dejen sammen med en ske til den er glat men stadig klistret. Dejen skal være som tyk grød – er den for flydende, så skal der bruges lidt mere mel, ellers vil dejen flyde ud på bagepladen og give helt flade boller. Dæk skålen til med film og sæt den på køl i minimum 10 timer, fx natten over.

Når det er tid til at bage bollerne, varmes ovnen op på max temperatur. Imens sættes bollerne på en bageplade med en våd ske. Når ovnen når max temperaturen, sættes bagepladen med bollerne i ovnen og der skrues herefter ned på 225 grader varmluft. Bag bollerne i 15-20 minutter til de er gyldne og gennembagte og det lyder hult, når de bankes under bunden. Afkøl bollerne let på ovnristen og server.

Note. Der er rig mulighed for at variere bollerne ved at komme forskellige slags mel, gryn og kerner i dejen. Læs evt. mere i indlægget over opskriften.

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)