Indlægget er udarbejdet i samarbejde med Politikens forlag.

“Min notesbog”. Udgivet på Politikens Forlag, 2017.

Da jeg gik i skole, havde jeg en kalender. En spiralkalender med måneder og datoer og et par tomme, linierede sider til ekstra noter – måske var der også en side med stjernetegn og postnumre, hvis man havde anskaffet en af de avancerede modeller. Kalenderen blev som regel købt splinterny i august og i løbet af skoleåret blev den så gradvist mere og mere slidt – men også mere og mere personlig og afholdt, efterhånden som den blev godt fyldt op med klistermærker, små krusedulletegninger, søde hilsner fra veninderne, mindeværdige aftaler, lister, nytårsfortsætter, sjove citater og…. nå ja, engang imellem skrev man faktisk også lidt lektier op i kalenderen, hvis der var noget, man virkelig skulle huske. Jeg har gemt en del af mine gamle og særdeles slidte kalendre fra skoleårene. De bærer præg af, at være blevet transporeret frem og tilbage i en skoletaske i et helt år, men det er altså ret underholdende at sidde og bladre tilbage og læse de mange tanker og hilsner.

I de senere år er min kalender blevet elektronisk og er rykket ind i min mobiltelefon, men da jeg helt klart foretrækker at skrive to-do lister, madplaner, opskrifter, tanker, mål mm. ned i hånden på den gode, gammeldags facon, har jeg altid en notesbog og en kuglepen i min taske og jeg ved, at jeg ikke er den eneste.

Især indenfor de senere år er notesbøger og begrebet “Bullet Journals” blevet en trend og i Danmark har det udmøntet sig i den fineste notesbog, også kaldet “Min notesbog” fra Politikens Forlag. Begrebet “bullet journals” dækker ikke bare over en almindelig notesbog men en bog som også fungerer som kalender og en form for dagbog eller scrapbog med plads til tanker, ideer, planer, oplevelser, minder og to-do lister. Det kaldes “bullet journal”, fordi man opstiller sine noter, ønsker og mål som “bulletpoints” (punktopstilling), men det kan i virkeligheden foregå i alverdens former og farver. I “Min notesbog” er der eksempelvis en smuk blomst for hver måned med massevis af kronblade. Kronbladene kan farvelægges i forskellige nuancer, alt efter de sindsstemninger der har præget måneden – glæde, lykke, eftertænksomhed, irritation mm.

Der er mulighed for at skrive massevis af to-do lister, madplaner, musiklister, filmlister og meget mere. Man kan notere sit daglige vandindtag, antallet af skridt eller hvor mange timers søvn man har fået og for at det ikke skal være løgn, er der også plads til, at man kan føre motions- og kostdagbog og efterfølgende inddele kosten yderligere i frugt og grønt, kostfibre, protein og fedt. Er man, som mig, glad for lister og mål, vil man elske “Min notesbog”.

Derudover er der også plads til fordybelse – undervejs støder man på små artikler omhandlende personlig udvikling, fokus på at være social, taknemmelighed eller vejrtrækning, for nu blot at nævne et par eksempler og hver måned afsluttes med en side, hvorpå man kan notere månedens højdepunkter. Og efterhånden som tiden går, bliver bogen mere og mere personlig, præcis som de gamle spiralkalendere, bare lidt mere avanceret og meget sjovere.

Ovenstående kan måske lyde som noget af en mundfuld, men heldigvis indledes “Min notesbog” med en superkort introduktion og et par gode råd til, hvordan man får mest muligt ud af bogen. Der er desuden lavet et sidetalsindeks, så man ikke behøver bladre halvdelen af bogen igennem, men blot kan slå op på den side, som man skal bruge.

Det er klart, at der er nogle ting i bogen, som er mere vedkommende for mig end andre. Fx kommer jeg måske ikke lige til at lave en liste med 8 romantiske film, som jeg bare må se i løbet af 2018, men jeg synes alligevel, at man har formået at sætte en notes- og dagbog sammen, som favner meget bredt og henvender sig til alle. Der er ingen tvivl om, at bogen vil blive flittigt brugt her hos mig – ikke bare som kalender, men også til personlige mål og tanker og jeg glæder mig allerede til at tage hul på bogen og gøre “Min notesbog” til min helt personlige notesbog.