Indlægget er udarbejdet i samarbejde med Mofibo.

“Inden du går. Vil du så ikke blive lidt længere?” af Karin Heurlin. Udgivet på People’s Press, 2017.

Gry skal skilles fra Peter og i bogen møder vi hende på den sidste dag i hendes gamle hjem og følger hende så i løbet af det første år efter skilsmissen. Hun skal nu starte et helt nyt liv sammen med sine 2 børn, som hun fremover kun skal have hver 2. uge og vænne sig til at bo i en ældre lejlighed med et gulligt køkken og en mærkelig lugt. Og udover at starte helt forfra, så skal Gry også lære at overleve i de uger, hvor hun ikke har børnene, at tackle sit savn og at ensomhed er en del af pakken, når man bliver skilt.

Ved første øjekast lyder det måske ikke specielt opmuntrende, men man skal ikke lade sig narre – “Inden du går” er et på én gang både trist og rørende, karikeret og særdeles underholdende billede af singlelivet efter en skilsmisse. For hvordan lærer man at jonglere med eksmandens nye kæreste (hvilket absolut ikke er okay), egne datingprofiler på nettet (hvilket er helt okay), forældrene der bor langt væk, når der er brug for dem, overboen, som er en kvinde med ben i næsen og egen værktøjskasse og storebroren, hvis kone udstiller sin perfekte hverdag og familie igennem glansbilleder på Instagram? Og hvad svarer man egentlig på spørgsmålet – “Mor, inden du går. Vil du så ikke blive lidt længere?”

Alt i alt en perlerække af udfordringer, som ikke bliver nemmere, når de kombineres med de der firmafester og fredagsbarer på jobbet, hvor man pludselig er fri til at opføre sig lige så tosset, som man vil og arrangementerne i børnehaven, hvor man skal huske at give den som lykkelig, splittet familie.

Sammen med Papmaché-reglen må “Inden du går” absolut høre til blandt de fineste bøger, som jeg har læst i år. Den er nærværende og på alle måder relevant – også selvom jeg/man heldigvis aldrig har oplevet en skilsmisse – og så var det bare sådan en dejlig bog at læse. Jeg elsker måden, hvorpå vi følger Grys udvikling, ligesom der også er plads til en del AHA-oplevelser undervejs, når tingene måske ikke altid er, som de ser ud og jeg skal ærligt indrømme, at jeg slugte bogen i løbet af ganske få dage. Jeg kunne ganske enkelt ikke lade den ligge, så det blev en af de bøger, som jeg både downloadede som e-bog og lydbog fra Mofibo. På den måde kan man altid nappe et par kapitler som højtlæsning – superhyggeligt lige inden man falder i søvn om aftenen, eller når man kører i bil.