Annonce. Indlægget er udarbejdet i samarbejde med Politikens Forlag.

“Konfekt” af Annemette Voss. Udgivet på Politikens Forlag, 2017.

Dygtige Annemette Voss har efterhånden flere kagebøger bag sig og for 3 måneder siden udkom så hendes seneste bog “Konfekt”, men da jeg synes, at jul/nytår og konfektfremstilling hører ganske uløseligt sammen, har jeg med vilje ventet med min anmeldelse af bogen. Og nu er vi så endelig nået så langt hen på året, at det er helt oplagt at søge masser af inspiration til dejlig, hjemmelavet konfekt, som er indbegrebet af hygge.

Og inspiration er der masser af i “Konfekt”, som indeholder mere end 45 skønne opskrifter på alt lige fra hjemmelavet marcipan og helt klassisk konfekt, som eksempelvis fyldt chokolade og Blomme i madeira til det mere nytænkende som moderne lakridskonfekt og blåbærtrøffelpinde. Bogen indeholder desuden en række tips og tricks til chokoladetemperering, overtræk, opbevaring og holdbarhed mm og tips og tricks kan man jo næsten altid bruge.

Ligesom en stor del af resten af landet stiftede jeg første gang bekendtskab med Annemette Voss, da hun deltog i og vandt “Den store Bagedyst” tilbage i 2013. Dengang imponerede hun med sine smukke kagekreationer, sin sans for detaljer og ikke mindst perfektionisme, men modsat de klassiske kager, så bør konfekt, ifølge Annemette Voss, aldrig tage lang tid at lave og det skal også helst være et fælles projekt for både børn og voksne. Derfor er det meste konfekt i bogen rimelig nemt at gå til og kan således trilles, rulles, blendes og dyppes indenfor en overskuelig tidsramme, hvilket jeg synes, er et virkelig godt valg.

Samtlige opskrifter i bogen er illustreret med de smukkeste billeder af den skønneste konfekt og jeg har allerede udset mig adskillige opskrifter, som jeg vil kaste mig over her i juleferien og op til nytår. Der er fx en opskrift på den lækreste Kransekagekonfekt med maraschinokirsebær og også en opskrift på Julekransekagekonfekt, som jeg sagtens kunne finde på at lave til nytårsaften. Alt i alt en fin og overskuelig lille bog, som sagtens vil kunne få en fast plads i reolen og blive fundet frem igen og igen, når det er tid til hjemmelavet konfekt.