Annonce. Indlægget er udarbejdet i samarbejde med Mofibo.

“Som pesten” af Hanne-Vibeke Holst. Udgivet på Gyldendal, 2017.

Den danske læge Karoline Branner er netop tiltrådt jobbet som koordinator i WHO’s afdeling for pandemibekæmpelse i Genève, da en ny og dødelig influenza bryder ud. Først i Danmark, men herefter breder sygdommen sig med lynets hast til hele verden. Tusinder dør som følge af influenzaen og det er ikke kun de ældre og svage, som sygdommen rammer, men også de unge og stærke og det er primært dem, som bukker under og dør, imens de ældre kommer sig. Ydermere tegner der sig efterhånden et skræmmende billede af, at især unge afrikanere dør. Langt om længe udvikles der en vaccine, men naturligvis kan producenterne slet ikke følge med, så hvad nu? Skal resten af verden pænt stille sig i 2. række og vente på, at størstedelen af medicinen sendes til Afrika, hvor behovet er størst, eller skal vi hjælpe vores egne først?

Jeg har været vild med Hanne-Vibeke Holsts bøger, siden jeg læste den første tilbage i folkeskolen. Ikke mindst i de senere år, hvor mange af hendes bøger har omhandlet politiske intriger og magtkampe, har det været spændende læsning og denne her er absolut ingen undtagelse. En yderst relevant roman, der på fornemste – og skræmmende – vis skildrer de stærke, politiske og økonomiske kræfter, som vi alle er afhængige og styrede af. For hvordan vil magthaverne rent faktisk reagere, hvis handlingen i bogen skulle blive til virkelighed og en dødelig influenza bryde løs? Vil sandheder blive dysset ned af hensyn til udnævnelser på højeste plan? Vil en hel verdensdel blive “ofret” af hensyn til “vore egne”? Og vil medicinal-industrien i første omgang nægte at udvikle en vaccine af økonomiske grunde, idet for få er smittede – for derefter at være ubehjælpeligt bagud med produktionen, når smitten pludselig farer afsted som en steppebrand og flere tusinder dør om dagen? Præcis som da pesten rasede i Europa.

“Som pesten” er ren fiktion, hvilket Hanne-Vibeke Holst også gør opmærksom på i bogens slutning, men ikke desto mindre er denne fiktive handling særdeles realistisk skildret i yderst virkelige omgivelser. Vi hører således både om USA’s præsidentpar og om Donald Trumph’s valgkamp mod Hillary Clinton, ligesom der ikke hersker megen tvivl om, hvilke danske politikere der medvirker, selvom navnene er ændret. Og denne blanding af fiktion og virkelighed er blot yderligere medvirkende til at styrke troen på eller frygten for, at dette her rent faktisk kunne ske i virkeligheden?

“Som pesten” er en ret lang bog og der er en del personer, som man skal holde styr på undervejs, men jeg syntes faktisk ikke, at det var så vanskeligt. Bogen er spændende fra først til sidst men især sidste halvdel, hvor situationen for alvor spidser til, er god. Jeg valgte at streame bogen som lydbog fra Mofibo og jeg kan helt ærligt sige, at jeg havde meget svært ved at “lægge bogen fra mig”, hvis man da kan bruge det udtryk om en lydbog 🙂