Annonce. Indlægget er lavet i samarbejde med Mofibo.

“Oprindelse” af Dan Brown. Udgivet på Hr. Ferdinand, 2017.

I Dan Browns seneste bog om symbolforskeren Robert Langdon tager fortællingen sin begyndelse i Guggenheim-museet i Bilbao, hvor Langdons tidligere elev og ven, computergeniet, fremtidsforskeren og ateisten Edmund Kirsch vil afsløre sin nyeste, videnskabelige opdagelse  – “Hvor kommer vi mennesker fra og hvor skal vi hen”? Inden Edmund Kirsch når så langt, bliver han dog skudt og alt ender i kaos. Men hvem er det, der for alt i verden vil sikre, at Kirsch ikke når at afsløre sine videnskabelige opdagelser og hvorfor?

Sammen med Ambra Vidal, som er museumsinspektør og desuden forlovet med Spaniens kronprins, begiver Robert Langdon sig mod Barcelona, hvor Kirsch boede og arbejdede. Her håber de at finde den kode, som skal til for at åbne Kirsches computer, så opdagelserne alligevel kan blive delt med verden. Undervejs får de hjælp af supercomputeren Winston, men det er ikke nemt, når man samtidig har politiet, de kongelige sikkerhedsstyrker og ikke mindst manden bag mordet på Edmund Kirsch lige i hælene.

Jeg har været vild med Dan Browns bøger, siden jeg for snart mange år siden læste Da Vinci mysteriet og selvom “Engle og Dæmoner” efter min mening stadig er den absolut bedste bog af Dan Brown, så skuffer han mig aldrig. Dan Brown kan noget særligt med konstant at lade fokus skifte imellem bogens personer og samtidig afslutte hvert kapitel med en cliffhanger, så man hele tiden bliver nødt til lige at læse det næste kapitel med. Desuden er bogen, som alle de foregående bøger, fyldt med beskrivelser af diverse organisationer, områder og bygninger, som findes i virkeligheden og det vidner ikke bare om et enormt research-arbejde, men giver også læseren er fornemmelse af, at bogens fortælling faktisk kunne være sand.

“Oprindelse” er ikke helt så fyldt med mord og død, som nogle af Dan Browns tidligere bøger, men tempoet er ikke desto mindre lige så hæsblæsende, som det plejer og opbygningen er “klassisk Brown”, hvilket vel efterhånden må siges at være opskriften på en succes. Men hvor Robert Langdon tidligere har beskæftiget sig med at løse gåder og tyde symboler i klassisk kunst bevæger “Oprindelse” sig over i den moderne kunst, hvilket passer glimrende til bogens øvrige omdrejningspunkter, som er teknologi, IT, supercomputere og ikke mindst videnskab vs. religion. For hvor kommer vi egentlig fra og hvor skal vi hen?

Som altid har Dan Brown skabt en spændende roman, som er svær at lægge fra sig, men der er også tale om en ordentlig moppedreng på 456 sider. Jeg valgte derfor at streame bogen som lydbog på Mofibo og på den måde kunne jeg høre et par kapitler hver aften inden sengetid – dog ikke dermed sagt, at det var meget nemmere at slukke for lydbogen, når spændingen var på sit højeste.