Tzatziki. Den klassisk, græske dip med yoghurt, agurk og hvidløg er virkelig et hit herhjemme. Selvfølgelig som tilbehør til lækker, græsk mad – fx en græsk moussaka. Men også bare til at dyppe et godt stykke brød i eller til grillmad i løbet af hele sommeren. Også når maden ikke nødvendigvis er specielt græsk-inspireret. Den skønne yoghurt-dip er nemlig anvendelig til rigtige mange forskellige ting, og så smager den jo bare noget så godt. 

Se også – Græsk salat I Græsk kartoffelsalat I Græsk farsbrød I Fladbrød

Nem opskrift på græsk tzatziki.

Det er ret nemt at lave tzatziki, for ingredienserne skal bare røres sammen, og så skal der selvfølgelig smages til. Jeg river gerne agurken, for jeg synes, at den revne agurk giver en god konsistens til tzatzikien, men man kan også skære agurken i små tern i stedet for.

Hvorvidt man skraber kernerne ud af agurken, inden man river eller hakker den må være op til den enkelte. Jeg plejer dog at lade kernerne være, og så dræner jeg i stedet agurken for overskudsvæde ved at hælde den i en sigte og drysse salt over. 

Tip! Se også tips + variationer af tzatziki under opskriften. 

Print opskrift Pin opskrift
5 fra 1 stemme

Tzatziki

Samlet tid15 min
Antal: 4 personer (tilbehør)

Ingredienser

  • 1 stor agurk
  • 200 gr græsk yoghurt 2-10 % (der kan også bruges creme fraiche)
  • 1-2 fed hvidløg (pressede)
  • 1 spsk olivenolie
  • salt

Fremgangsmåde

  • Riv agurken groft, kom den i en finmasket sigte og drys salt over. Lad agurken afdryppe i sigten i ca 10 minutter.
  • Knug det sidste vand ud af den revne agurk og kom den i en skål.
  • Tilsæt græsk yoghurt, presset hvidløg, olivenolie og salt efter smag og rør det hele sammen til en cremet tzatziki.
  • Lad tzatzikien trække på køl til servering.
  • Tzatziki kan holde sig i 3-4 dage på køl. Rør rundt inden servering, så evt. væde på overfladen forsvinder. Tzatziki er ikke fryseegnet.

Tips til opskriften.

Jeg bruger gerne en god, græsk yoghurt, når jeg laver tzatziki, og det er sjældent at jeg vælger den fedtfattige udgave. Dog kan man sagtens bruge en almindelig yoghurt naturel eller lignende med en lavere fedtprocent. Men så anbefaler jeg, at man dræner den for væde først, så tzatzikien ikke bliver alt for tynd.

Det gøres nemmest ved at stille et kaffefilter i en tragt og hælde den afmålte mængde yoghurt i kaffefiltret. Stil tragten stabilt i et glas, så vallen kan dryppe ned i bunden af glasset. Efter ca 30 minutter er yoghurten blevet tykkere og kan hældes fra kaffefiltret over i en skål. Har man ikke kaffefiltre og en tragt, kan man i stedet lægge et stykke køkkenrulle dobbelt i en sigte og stille den over en skål.

Lækre variationer.

En klassisk tzatziki er jo i grunden noget så simpel. Derfor er der heller ikke de store variationer at komme efter. Og dog, for jeg har faktisk eksperimenteret en smule i tidens løb og har både haft succes med at blande lidt hakkede tomater, persille og finthakket mynte (frisk eller tørret) i tzatzikien.

Derudover kan jeg virkelig anbefale, at komme lidt god feta (eller salatost) i tzatzikien, hvis man vil have den ekstra cremet og lækker. Jeg bruger gerne et stykke på ca 100 gr til ovenstående opskrift. Fetaen moser jeg let med en gaffel, og så rører jeg den sammen med agurk, græsk yoghurt, presset hvidløg, olivenolie og salt. Helt som angivet i opskriften. Og det giver altså den lækreste, cremede tzatziki, som er perfekt til grillet kød, brød og i en bagt kartoffel.

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)