“Annonce”. Indlægget er lavet i samarbejde med Mofibo.

“Den røde adressebog” af Sofia Lundberg. Udgivet på People’s Press, 2018.

Indimellem sker det, at man læser en bog, som på den ene side virker både sød og letlæst men på den anden side rummer så mange flere lag og giver stof til eftertanke. Præcist sådan havde jeg det med “Den røde adressebog” af Sofia Lundberg, som omhandler en spændende livshistorie med alt hvad det indebærer af kærlighed, sorger, glæder og oplevelser.

I 1928 får Doris den røde adressebog i fødselsdagsgave af sine forældre. Den følger hende igennem hele livet fra barndommen i Sverige til Paris og videre til New York og tilbage til Paris og fyldes med navnene på de personer, som hun møder på sin vej. Nu, som 98-årig, sidder Doris alene i sin lejlighed i Stockholm og bladrer i adressebogen. De fleste af navnene er streget ud – personerne er døde – og efterhånden er Doris eneste kontakt til omverdenen de fortravlede hjemmehjælpere, som hver dag kommer på besøg, og så niecen Jenny, som bor i San Francisco med mand og børn og som hun taler med via skype.

Inspireret af den røde adressebog og de personer, som Doris mødte på sin vej, begynder hun at skrive sine erindringer ned til Jenny – for når Doris ikke er her længere, hvad skal der så blive af alle de mange fantastiske minder, som hun har samlet igennem et langt liv? Hvordan skal personerne og historierne kunne leve videre, hvis ikke de bliver skrevet ned og overdraget?

Og således starter Doris sin fortælling – om familie og venskaber, kærlighed, eventyr, glæder og sorger igennem et langt og farverigt liv, hvor læseren tages med på en rejse til svundne tiders Stockholm, Paris og New York fra tiden omkring 2. Verdenskrig og frem til i dag.

Jeg har ikke tidligere stiftet bekendtskab med forfatteren Sofia Lundberg men jeg kan sagtens følge, hvorfor “Den røde adressebog” har taget først svenskerne med storm og sidenhen er blevet solgt til udgivelse i ikke mindre end 28 lande. Det er virkelig den fineste bog med så megen sjæl og varme. Bogen var desuden meget let læselig og på trods af et større persongalleri – vi stifter jo trods alt bekendtskab med alle de mennesker, som er kommet og gået i Doris liv i 98 år – så bliver det ikke på noget tidspunkt uoverskueligt eller svært at holde redde på de forskellige karaktere.

“Den røde adressebog” kan streames på Mofibo både som e-bog og som lydbog – jeg valgte den som e-bog og har i dén grad hygget mig med bogen her i den sidste uges tid. Fin og let sommerlæsning og et par kapitler inden sengetid eller på terrassen om eftermiddagen sammen med en god kop te var helt perfekt.