“En storby fortælling” af Dorte Holm. Udgivet på Holms Skriverier, 2016.

Selvom jeg synes, at jeg læser en hel del bøger om sommeren – ikke mindst fordi jeg næsten altid har gang i et par e-bøger på min mobil, så læser jeg endnu flere bøger, når dagene bliver kortere og kulden tager fat. Der er ikke noget så hyggeligt som at tænde et par stearinlys, lave en kop te og sætte sig med en god bog. Senest har jeg opdaget Dorte Holms triologi “En storby fortælling” og selvom jeg indtil videre kun har læst den første bog i triologien, så er det helt sikkert, at jeg også skal have læst de 2 andre, for det er da bare den fineste fortælling, som handler om helt almindelige mennsker og deres (næsten) helt almindelige hverdag.

Omdrejningspunktet for handlingen er en stor, gammel herskabslejlighed i København, som er omdannet til et kontorfællesskab. Her sidder 5 vidt forskellige mennesker i hver sit kontor og med hver deres virksomhed. Alle kan arbejde, som det passer dem, enhver er sin egen chef og alle har de deres egen helt klare holdning til, hvordan man agerer og omgås “kollegaerne” i et kontorfællesskab.

Der er Simone, som driver et match-makingbureau, Jens, som er programmør, Victoria, som er freelancejournalist, Jonathan, som er grafisk designer og endelig kontorets nyeste, Ella, som er oversætter. Fortællingen veksler imellem de 5 personer, som alle udsættes for op- og nedture – én efter én kastes de ud i mere eller mindre alvorlige livssituationer og kriser som gør, at deres liv efterhånden vikles mere og mere ind i hinandens.

En rigtig fin og velskrevet bog, som nærmest fungerer som en form for dagbog for de 5 hovedpersoner og så er jeg vild med måden, hvorpå Dorte Holm får personernes liv flettet ind og ud imellem hinanden på godt og ondt. En hyggelig og letlæst bog, som jeg downloadede som e-bog fra Mofibo og læste i løbet af efterårsferien og jeg må indrømme, at jeg var rigtig godt underholdt, imens jeg læste.