“Rosie Hopkins’ søde jul” af Jenny Colgan. Udgivet på Cicero, 2018.

I løbet af sommeren stiftede jeg bekendtskab med Jenny Colgan, som skriver de fineste bøger om små restauranter, bagerier og slikbutikker. Jeg læste blandt andet bogen “Rosie Hopkins’ søde drømme”, som handler om Rosie Hopkins, der tager til den lille by Lipton, for at hjælpe sin grandtante med at drive byens hyggelige, gamle slikbutik. Rosie ender med at blive i Lipton og overtager slikbutikken fra sin tante, som trækker sig tilbage og alt ender godt.

Nu har Jenny Colgan skrevet en fortsættelse af bogen – oven i købet en rigtig julefortælling –  som hedder “Rosie Hopkins’ søde jul”. En skøn fortælling, som fortsætter hvor “Rosie Hopkins’ søde drømme” sluttede. Det betyder selvfølgelig et “gensyn” med Rosies slikbutik, som nu er proppet med juleslik, sukkerstokke, fyldte chokolader og masser af julestemning, men også et gensyn med de mange hyggelige og skæve karakterer fra den første bog samt en hel del nye.

Rosies mor og hele den australske familie har nemlig besluttet sig for at komme til Lipton for at holde jul. Rosie glæder sig selvfølgelig, men hvor skal man gøre af så mange mennesker og hvordan skal man lige få fortalt sin (relativt) nye kæreste, at man venter hele familien på julebesøg?

Midt i Rosies spekulationer omkring julen, rammes den lille by af en tragedie, da en lastbil ved et uheld kører ind i byens skole. En ulykke, som dels deler den lille by i flere lejre, men også i sidste ende bevirker, at Rosie begynder at spekulere på, hvorvidt hendes fremtid overhovedet ligger i Lipton. For er det, som er bedst for slikbutikken, også det bedste for hende?

Som det er kendetegnende for Jenny Colgans bøger, så er “Rosie Hopkins’ søde jul” både en fantastisk fin og hyggelig fortælling. Denne her er måske endda endnu hyggeligere, fordi den også har fået et drys julestemning og man kan næsten se den julepyntede landsby, og ikke mindst slikbutikken, for sig.

Bogen er letlæst og persongalleriet er relativt nemt at holde styr på. Jeg synes, at Jenny Colgan på fineste vis formår, at blande hygge, romantik, humor og alvor og Rosie Hopkins’ søde jul er helt perfekt decemberlæsning. Det er ikke at must, at have læst “Rosie Hopkins’ søde drømme, for at kunne følge med i “Rosie Hopkins’ søde jul”, men jeg kan kun anbefale begge bøger.