Et nyt år, en ny start og måske også nogle nye og lidt sundere madvaner. Jeg ved ikke med Jer andre, men hjemme hos os har vi ligesom nået et mætningspunkt ift. tung mad, slik, chips og hvad vi ellers har fyldt os med i løbet af  julen og nu trænger vi til en pause.

Jeg har derfor været i gemmerne og fundet nogle af mine sundere opskrifter på snacks og små, lækre mellemmåltider frem og dem vil jeg glæde mig til at kaste mig over i løbet af det næste stykke tid, når der skal lidt lækkert på bordet eller i madpakken.

Saltmandler med chili i mikroovnen…

Mandler er fulde af gode fedtstoffer og af samme grund er de selvfølgelig ret kalorierige, men en enkelt håndfuld i ny og næ skader nu ikke. De her skønne saltmandler, som kan laves med eller uden chili, tilberedes i mikrobølgeovnen, så de er ikke bare lækre men også lynhurtige at lave. Bryder man sig om lakrids, så kan jeg også anbefale de her lakridsmandler og endelig er der jo de her skønne soya mandler. 

Skal det ikke være slik og kager, så bag i stedet en portion müslicookies af den lidt sundere slags. De er lavet med en lækker müsli og sødet med banan og er helt perfekte som en skøn haps i madpakken eller når den lille (lækker)sult melder sig.

Grønkålschips – lækre sprøde chips af grønkål…

Chips af grønkål? Jeps, det lyder lidt frelst, men ikke desto mindre, så bliver de her grønkålschips knasende sprøde og superlækre, når de bages i ovnen. Og så er kål jo fuld af gode vitaminer.

Sprøde rugbrødschips med havsalt og hvidløg…

Efterhånden kan man jo købe rugbrødschips i stort set alle bagerier og supermarkeder, men det er altså ret nemt at lave sine egne rugbrødschips. Desuden er man selv herre over krydringen og helt perfekt er det jo, hvis man alligevel har en rest rugbrød liggende, som kan bruges.

Sprøde myslibarer af den sundere slags…

Müslibarer indeholder som regel rigelige mængder sukker, honning eller kondenseret mælk, hvilket gør dem til små sukker- og kaloriebomber. De her müslibarer er af den lidt sundere slags og de er ikke helt så søde, som man måske er vant til, men de er stadig skønne som et lille mellemmåltid.

Knasende sprøde og krydrede kikærte-snacks….

Sprøde kikærtesnacks med chili er ikke bare gode som et alternativ til chips og nødder, men de er også helt perfekte som sprød topping ovenpå salater. Bryder man sig ikke om chili, så leger man selvfølgelig bare med andre krydderier eller smagsgivere.

Ristede og sprøde bananchips – verdens simpleste snack..

Jeg bryder mig ikke så meget om de fedtede bananchips, som man kan købe i butikkerne, men det er noget helt andet med de hjemmelavede bananchips. Der ryger hurtigt 1-2 bananer, fordi den ene håndfuld bare tager den anden.

Carrot cake bites…

Carrot cake bites. De skønneste, små kugler med en umiskendelig smag af gulerodskage og varme krydderier. Jeg laver gerne en stor portion, som vi har stående i køleskabet. De er perfekte som snacks og i madpakken.

Lækker cremet chilihummus…

Jeg ved ikke med Jer, men jeg kan spise næsten uanede mængder af grønsagsstave, hvis jeg har en god hummus at dyppe dem i. Enten en hel klassisk hummus eller en skøn og spicy chili hummus, som giver en behagelig varme i munden. Hummus er også godt i madpakken – bare en lille smule i en bøtte med låg og så glider gulerødderne meget nemmere ned. Har man mod på at prøve noget lidt anderledes, så kan jeg anbefale en hummus/puré på hvide bønner. 

Hjemmelavede kartoffelchips – lynhurtige og lækre…

Chips behøver ikke være hverken fede eller usunde. De her knasende sprøde kartoffelchips er lavet i mikrobølgeovnen og indeholder ikke andet end kartofler og et drys salt. Og så er de oven i købet nemme at lave.

Lækre snickerskugler…

Sidst men bestemt ikke mindst er jeg nødt til at nævne de her skønne snickerskugler. De er lavet med dadler og peanutbutter og selvom man måske ikke bryder sig om dadler, så synes jeg alligevel, at man bør give de her kugler en chance. De er virkelig lækre og jeg synes ikke, at man kan smage dadlerne. Får man smag for at lave hjemmelavet “slik” med dadler, så kan jeg også anbefale de her “romkugler”, som er af den lidt sundere slags.

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)