*Annonce* Indlægget er lavet i samarbejde med Mofibo.

Dage med mildhed, modgang og mirakler. En almanak af Hella Joof. Udgivet på Gyldendal, 2018.

Der er dage til alt. Dage til smil, dage til tårer. Dage, hvor alt lykkes og dage, der går i kluddermor. Dage med mirakler i trængsel og dage, hvor man får forkølelsessår inden en afgørende date. Gode og dårlige hårdage, barnets første sygedag, dommedage og drømmedage. Dage i dit liv, som du skal samle på og værdsætte. Det handler denne bog om.

Med disse ord beskrives Hella Joofs almanak “Dage med mildhed, modgang og mirakler” og almanak er lige præcis hvad bogen er. Det er således ikke en bog, som man sætter sig ned og læser fra ende til anden, men derimod det fineste opslagsværk, som man kan have liggende på sit skrivebord, natbord, toiletbord eller hvad ved jeg. Og så kan man hver dag slå op og læse dagens ord. Eller flere, for Hella Joof er en skøn kvinde, som har mange vise ord i baghånden og man kan nemt komme til at snuppe et par ekstra dage, når først man kommer i gang.

Jeg må så bryde sammen og tilstå, at jeg streamede bogen som lydbog fra Mofibo, fordi jeg er vild med at høre Hella Joof læse sine egne bøger op. Derfor snød jeg nok lidt mere end gennemsnittet og kom til at tage mange flere dage ad gangen, men for pokker hvor var det bare en fin bog. Så mange fine reflektioner og masser af hverdagslykke, betænksomhed, selvironi og skarpsindighed og en skøn måde at gennemgå året på.

Og det bedste er næsten, at man kan læse bogen igen og igen, år efter år, idet noget rodfæster sig her endnu, imens andet måske får relevans senere. Jeg er i hvert fald helt sikker på, at jeg skal have bogen liggende fast i natbordsskuffen. Dermed kan jeg finde den frem, når jeg trænger til et par visdomsord fra skønne Hella Joof og jeg tænker, at det må være en helt perfekt måde at afrunde dagen og sige godnat på.