Som en vaskeægte madnørd, omgiver man sig ret naturligt, med en hel del mennesker, som også interesserer sig for mad. Både for at lave det og ikke mindst for at spise det. Og som den mest naturlige ting i verden falder talen selvfølgelig også jævnligt på mad, hvilket skete for nylig, da jeg spiste frokost i dejligt selskab med to helt fantastiske og skønne venner. Talen faldt nemlig på bønnefritter – de klassiske grønsagsfritter af grønne bønner, vendt i olivenolie og salt og bagt sprøde i ovnen.

Bønnefritter har jeg lavet mange gange. De er lidt af et hit hos mig, men af en eller anden grund havde jeg ikke lige tænkt over variationer af opskriften. Det ændrede sig imidlertid i løbet af frokosten, hvor jeg både blev foreslået bønnefritter med birkes (den gemmer vi lige lidt) og bønnefritter med sesam.

Bønnefritter med sesam lød perfekt, så det skulle selvfølgelig testes. Dog nåede min krøllede hjerne lige at tænke lidt videre over mulighederne, så da jeg rent faktisk stod i køkkenet, blev det til bønnefritter med soja, sesam og hvidløg. En fantastisk kombination, der er strøget direkte ind på en førsteplads over bønnefritter. Saltsmagen i sojaen spiller perfekt sammen med både bønner og sesamfrø og de små stykker hvidløg får en rund og mild smag, når de bages i ovnen. Jeg er afgjort fan.

>> Se også min opskrift på bagte bønner i baconsvøb lige her. 

Har man ikke tidligere prøvet at lave bønnefritter, så må jeg hellere lige skynde mig at komme med en advarsel. Bønnerne bliver selvfølgelig ikke som pommes frites, men de bliver sprød-seje og let knasende. Samtidig har de den skønneste smag, som slet ikke kan sammenlignes med eksempelvis kogte, grønne bønner, hvilket gør dem ret oplagte til grønsags-skeptiske børn (og voksne).

Jeg synes, at man opnår det bedste og sprødeste resultat ved at bruge grønne bønner direkte fra frost, men man kan selvfølgelig også bruge friske, nippede bønner. Vær dog opmærksom på, at bagetiden i så fald kan variere, så hold øje med bønnerne i slutningen af bagetiden. Jo længere tid man bager bønnerne, jo mørkere og mere sprøde bliver de.

Det er vigtigt, at man ikke lægger for mange bønner på bagepladen ad gangen. De skal helst ligge i et enkelt, jævnt lag, så man ikke risikerer, at de nederste bønner bliver “kogt” i stedet for bagt. Brug hellere 2 plader, hvis der skal laves en stor portion og vend så rundt i bønnerne et par gange undervejs, så de bages jævnt.

Jeg synes ikke, at bønnefritter skal være en erstatning for pommes frites. Har jeg lyst til pommes frites, så vil jeg have den ægte vare. Til gengæld synes jeg, at bønnefritter smager helt vildt godt og de er fantastiske som tilbehør til diverse kød- og fiskeretter, en god grillet bøf, en steg eller bare et stykke grillet kylling. Og når først skålen med bønnefritter kommer på bordet, kan jeg sagtens sidde og nippe i de sprøde, bagte bønner, indtil de pludselig allesammen er spist.

Bønnefritter med soja og sesam

Bagetid30 min
Samlet tid35 min
Antal: 4 personer

Ingredienser

  • 500 gr frosne, grønne bønner
  • 2 spsk olivenolie
  • 5 spsk soja
  • 3 fed hvidløg (skåret i tynde skiver eller små stykker)
  • 4 spsk sesamfrø
  • salt

Fremgangsmåde

  • Kom de frosne, grønne bønner i en stor frysepose.
  • Tilsæt olivenolie, soja, hvidløg og sesamfrø og ryst posen grundigt, så marinaden fordeles på bønnerne.
  • Bred bønnerne ud i et enkelt lag på en bageplade beklædt med bagepapir. Det er vigtigt, at bønnerne så vidt muligt ligger i et enkelt lag, da man ellers risikerer, at de "koger" i stedet for at stege og blive sprøde i ovnen.
  • Bag bønnerne ved 200 °C (varmluft) i 25-30 minutter, indtil de begynder at blive gyldne og sprøde. Vend rundt i bønnerne et par gange undervejs, så de alle bliver godt bagte.
  • Anret bønnerne i et fad, drys lidt salt over (husk at soja også tilfører salt) og server straks.

Noter

Jeg synes, at frosne bønner giver de bedste og sprødeste bønnefritter. Dog kan man også bruge optøede bønner og friske, nippede bønner. Vær opmærksom på, at bagetiden i så fald kan variere og hold lidt øje med bønnerne undervejs. 

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)