Bliv medlem af Maden i mit livs Madklub
Madenimitlivs Madklub

Vinterferie New York 2013, part 4…

2 kommentarer
Rejser/ture

Efter morgenmaden tog vi subway’en ind til Grand Central Station, som er en af de flotteste banegårde jeg kender. Fyldt med balkoner, udskæringer, hvidt granit og marmor, trapper og lysekroner er den virkelig en oplevelse og et besøg værd. Nååå ja, og så kan man jo også tage toget hertil og fra – en detalje man let glemmer, når man render rundt og drejer hovedet af led for at få det hele med 🙂

Selve Grand Central stationen består af en stor rektangulær bygning med en enorm trappe/balkon i hver ende. På trappen kan man jævnligt opleve frierier eller ligefrem bryllupper, og så er der desuden en fantastisk udsigt ud over hele banegårdshallen oppe fra trappen.

Nede i kældenen under den store forhal finder man alle perronerne, ligesom der også er et stort food market – det vender vi tilbage til om lidt 😉 I kælderen finder man også den berømte Oyster bar, der eftersigende skulle servere verdens bedste clam chowder og så selvfølgelig østers 🙂 Vi har faktisk aldrig spist derinde, for det har altid passet med, at vi enten ikke var sultne, eller også havde restauranten lukket. Men mon ikke det nok skal lykkes en dag.

Tilbage i forhallen kan man som sagt bestige en af de to store trapper. Den ene fører op til en restaurant. Den anden fører op til en kæmpe Apple Store.

Her kan man i fred og ro gå rundt og besigtige de mange produkter. Der er masser af personale, så man kan sagtens få hjælp, men man kan også bare gå rundt og kigge for sig selv. Og følger man balkonen rundt, kommer man hen i Apples internetcafé, eller hvad man nu kan kalde det (det ses bagerst i billedet herover).

Måske er det ikke helt en netcafé, men der står i hvert fald en helt masse borde og stole, og så en frygtelig masse Apple computere. Her sidder folk så og arbejder eller fordriver tiden ved de lækre computere, og der var altså nogen der så ud til at have siddet der længe, at dømme efter mængden af tomme bægre og sammenkrøllede poser. Ummidelbart så det ud til at være gratis, så hvis man kommer forbi, er det da en oplagt mulighed for at teste diverse Mac computere.

Vi satte os nu hverken for at tjekke mails eller sende en hilsen på facebook, for vi havde helt andre planer. Det store Food Market i kælderen på Grand Central er altid et besøg værd, og denne gang var ingen undtagelse. Det store opbud af sindsygt lækre mad og drikkevarer overrasker mig altid – specielt når jeg tænker på hvilke muligheder, eller mangel på samme, vi har på de danske banegårde – ja 7-eleven og Mc Donalds, den var til Jer.

Nu var vi jo i januar måned, og det er begrænset, hvad der vokser i haverne, men USA er jo stort og der er næsten altid varmt et eller andet sted, så selvfølgelig kan man købe både ferskner, nektariner og kirsebær i butikkerne året rundt 🙂

Og gang på gang bliver jeg overrasket, og ret misundelig, over det udvalg af udskåret frisk frugt og grønt der findes. Og dette her er ikke engang et særsyn, stort set hvert eneste større supermarkeder har kølediske der til forveksling ligner den her. Hvad med en bøtte agurk eller peberfrugt i strimler, som en snack på farten?

På trods af både ferskner og kirsebær, så var det jo vinter og rigtig mange steder solgte de bøtter med suppe. Suppen kunne man så tage med hjem, eller få varmet på stedet inden man fik den med sammen med et suppebrød. På flere subwaystationer, og faktisk også i selve subway’en, så vi folk der sad og spiste varm suppe – smart.

Ville man ikke have suppe med hjem, kunne man jo bare vælge noget andet fra en af de stopfyldte kølediske. Kan på en måde godt forstå, at new yorkerne ikke laver mad så tit – dette her var godt nok fristende.

Og så selvfølgelig det obligatoriske kagebillede. Der var faktisk rigtig mange kølediske med kager i, så det var svært at vælge hvilken en udstilling jeg skulle fotografere. Amerikanerne laver nogle utroligt flotte kager, men jeg tror altså de ser lidt flottere ud end de smager. De er meget søde, og ofte er der rigtig meget kagebund og ikke specielt meget creme og fyld i det hele taget, så det bliver nemt lidt tørt. Men pæne, det er de godt nok 🙂

Et par macarons blev det dog alligevel til. Vi købte en med hindbær og en med pistacie, som vi tog med ud på vores “sædvanlige” sejltur rundt om Manhattan. Jeg tog ikke billeder fra sejlturen denne gang, for vi har efterhånden taget turen en del gange, og billederne bliver altså bare flottere med en blå sommerhimmel og grønne blade på træerne, men se evt. mere fra vores sejltur i sommers her.

Vi købte lidt snacks og desuden kaffe og the om bord, og så delte vi de to macarons. Det er lidt svært at se på billedet, men de var faktisk store, 6-7 cm i diamter vil jeg tro, så vi havde rigeligt i de to og de smagte helt vildt godt.

Vi kom på land igen klokken 18.30, så vi var ved at være godt sultne og fandt et lille sted at spise aftensmad. Jeg fik en sandwich med kylling parmigiana, som er paneret kyllingebryst med tomatsauce og smeltet mozzarella. Hertil de “sædvanlige” sweet potato fries. Absolut ikke fedtfattigt, men hold da fast hvor det smagte skønt. Kæresten fik et par bider af sandwichen, og han var helt enig med mig 🙂

Han fik til gengæld en Philly Steak Sandwich med strimler af oksebøf, peberfrugt, løg og smeltet ost. Og så selvfølgelig pommes frites til.

Ved 22-tiden satte vi kursen tilbage mod vores hotel, hvor vi fik øje på Empire building, der denne aften var badet i hvidt lys. Nok den smukkeste farve den havde, i den tid vi var der, og selvfølgelig var jeg nødt til at tage et billede 🙂

Lysene på Empire lyste faktisk så klart, at de lyste de omkringliggende bygninger op – det ser næsten ud, som om der er juleudsmykning på den høje bygning i midten 🙂 Der er altså noget helt særligt ved at ligge i sin seng om aftenen, og nyde den her udsigt inden man falder i søvn.