Bliv medlem af Maden i mit livs Madklub
Madenimitlivs Madklub

Efterårsferie New York 2014, part 4…

0 kommentarer
Rejser/ture

Morgenen startede let overskyet og sådan skulle det faktisk blive ved hele dagen, men vi var forberedte og havde derfor planlagt en shoppedag med en lille afstikker til Harlem og en aftentur over Brooklyn Bridge inden aftensmaden. Denne morgen spiste vi ikke morgenmad på WestWay Diner, men tog i stedet en sub til Penn Station ved 34. st. og gik op til Skylight Diner, hvor Morten og jeg har været et par gange før. Ikke den store forskel, hverken hvad pris eller menukort angår, som jeg også skrev i et tidligere indlæg, men vi syntes lige, vi skulle prøve noget andet.

Efter morgenmaden gik vi tilbage ad 34. st. hvor vi kiggede i et par skobutikker og så fik vi også lige fik besøgt den enorme Party Store, som ligger der. Jeg har skrevet om butikken i et tidligere indlæg og den er altid et besøg værd, også selvom man ikke køber noget – denne gang fik jeg dog en fin, mini muffin form med hjem. Hele vejen ned ad gaden var træerne pyntet til Halloween – vi ankom jo til New York d. 1. november, altså dagen efter Halloween, så der var stadig pynt og græskar rundt omkring.

Vi slentrede tilbage mod Times Square og fandt så en Uptown bus og satte kursen mod Harlem. Lige så genialt det er at køre med Subway i New York, når man har lidt travlt eller bare gerne vil fremad, lige så genialt er det at tage en bus, hvis man gerne vil hvile fødderne og stadig få set noget. Busserne følger trafikken, så de er ikke det hurtigste transportmiddel, men til gengæld får man jo set alt det, som man ikke oplever, når man befinder sig under jorden i en togvogn. Det kan godt tage sin tid i bussen – fx brugte vi omkring 1 time på at komme bare halvejs op i Harlem, men man tænker altså ikke over, at tiden går. Man har alt for travlt, med at se på det der sker udenfor vinduerne.

Vel ankommet til Harlem gik vi lidt rundt og kiggede i en times tid. Der skete ikke det store, men vi hyggede os fint og var da også lige forbi en McDonalds og få lidt snacks – Coinoffers derovre er meget sjovere end herhjemme. 1 $ = ca. 6 danske kr og for 1 $ får man så 4 chili cheese tops, 1 cheeseburger, 1 hamburger, en lille pommes frites, 1 lille sodavand, 1 milk shake, 3 hot wings, 4 mozzarella Sticks eller hvad man nu bestiller.

Efter en times forløb var det efterhånden blevet frokosttid, så vi tog en Downtown bus. Igen tog det lidt over en time at komme tilbage igen, (vi stod denne gang af ved Columbus Cirkle ved indgangen til Central Park), men der var en masse at kigge på og tiden flyver. Vi fandt en lille sandwich shop, som vi efterhånden har besøgt et par gange i årenes løb og købte et par lækre sandwiches til frokost. Min var, som sædvanligt, med kylling, bacon, avocado og mozzarella, men det var godt nok svært at vælge, for der var rigtig mange lækre varianter.

Frokosten var både solid og mættende og da vi oven i købet efterhånden var nået lidt ud på eftermiddagen, bestemte vi os for at køre tilbage til hotellet og slappe af et par timer, inden vi skulle til Brooklyn.

Det var så småt begyndt at skumre, da vi stod af på en subway station i Brooklyn og gik op imod Brooklyn Bridge – det helt perfekte tidspunkt for en aftentur over broen, synes jeg, for så kan man rigtigt kan nyde, hvordan alle lysene tændes. Der var stort set ikke lys i nogle af bygningerne, da vi startede vores tur, men inden vi nåede tilbage til Manhattan, var der lys i næsten alle husene og på billederne kan man se, hvordan det gradvist bliver mørkere.

Til højre i billedet kan man se det nye One World Trade Center med lys på. Fra denne her vinkel, ser det måske ikke så højt ud, sammenlignet med de omkringliggende bygninger, men jeg kan love for, at det er højt og rager op over alle de andre, når man kommer lidt på afstand.

Lyset i toppen af tårnet består af mange tusinder, computerstyrede diodepærer og de kan faktisk lyse i alle mulige og umulige farver, ligesom toppen af Impire State Building. Men modsat Impire, som skifter farve efter begivenheder og lign, så er det meningen, at One World Trade Center oftest skal lyse hvidt.

Efter gåturen over broen, og indkøb af et par souvenirs ved boderne for enden af broen, tog vi ned til Century 21, som er et kæmpe stormagasin fyldt med outlet mærkevarer beliggende på Manhattan (modsat Woodbury, som er en outlet by udenfor Manhattan, hvor man kommer til med bus). Her fik vi et par timer til at gå og selvom det var lige ved at være lidt for overvældende – det var virkelig kæmpe stort og fyldt med mærkevaretøj til ingen penge, så fik vi alligevel gjort et par virkelig gode handler.

Ud på aftenen var vi dog både trætte og sultne, så vi bestemte os for at “sove på nogle af indkøbs-beslutningerne” og vende tilbage til Century 21 dagen efter – vi satte derfor kursen mod hotellet og spiste sen aftensmad på en diner. Efter bestilling af maden kom de obligatoriske pickles og små bøtter med coleslaw på bordet.

Jeg valgte en mexicansk wrap med noget tex mex krydret kylling, salsa, guacamole og cheddarost. Ved siden af fik jeg pommes frites og så bestilte jeg en stor og tiltrængt lemonade. Århh det var godt.

De andre kastede sig over burgerne (her en mexicansk variant med jalapeños og bacon), som også skulle vise sig at være både lækre og saftige. Der er vist ikke noget sted i USA, hvor man går fejl af at vælge en burger. Denne gang også med diverse kreative kartofler til, fx disse kartoffelvafler. Burgere serveres for øvrigt næste altid “åbne” i USA – jeg har i hvert fald sjældent oplevet andet. Det er så meningen, at man selv kreerer sin burger med det arsenal af saucer og dressinger, som for det meste findes på bordene.

Efter aftensmaden var det blevet temmelig sent og da vi også havde gået langt og desuden brugt ret meget energi i det fantastiske stormagasin, var der ikke ret mange kræfter tilbage i os. Vi købte derfor lidt forskellige drikkevarer med op på værelserne, sagde godnat og gik omkuld i vores seng, akkompagneret til de sygt mange fjernsyns- og filmkanaler, som altid er på hotellerne.