Bliv medlem af Maden i mit livs Madklub
Madenimitlivs Madklub

Vinterferie New York 2016, part 2…

2 kommentarer
Rejser/ture

Først et billede af vores aftensmad fra i går – det endte faktisk med, at vi hentede et par bakker med lækker sushi nede fra et sted i nærheden af hotellet – vi orkede ikke rigtigt andet og udvalget af sushi i New York er virkelig fantastisk.

I dag lykkedes det mig så at sove helt til klokken 5.30, inden jeg måtte finde min bog frem, men det er jo også søndag – og Valentines day, men det vender jeg tilbage til. I første omgang var det bare søndag og det betød, at vi skulle have brunch på vores yndlingsdiner, nemlig Westway – den hyggeligste diner, som er placeret på 9. Ave, hvor der også kommer en del lokale. Altid et godt tegn efter min mening. Menukortet er enormt, men vi endte begge to med at bestille 2 æg med bacon og home fries, mine blev spejlede og Morten fik scrambled eggs. Dertil ristet toast med smør og marmelade til og så selvfølgelig kaffe, som flød i stride strømme fra servitricernes kaffekander, hver gang de passerede vores bord.

Efter morgenmaden var klokken alligevel på en eller anden måde blevet 10.30 og vi havde egentlig tænkt, at vi skulle en tur på Hells Kitchen’s Loppemarked, som er åbent hver eneste lørdag og søndag året rundt, men da det også i dag har været pivkoldt men fantastisk solskinsvejr her i New York, besluttede vi os i stedet for at tage en bustur op ad Broadway til Harlem. Vi har et ugekort til subway og med det kan man også køre i bus og sådan en bustur er virkelig en skøn måde at blive transporteret rundt på, samtidig med at man ser en masse. Inden vi hoppede på bussen skulle vi dog lige et smut i M&M’s World på Times Square – et sted som er fyldt med M&M’s merchandise i alle afskygninger og et must for mig, når vi er i byen – de har simpelthen M&M’s i alle mulige farver og smagsvarianter.

Vi stod af bussen i Harlem ved nord-enden af Central park, hvor vi først var inde i et supermarked og kigge lidt og købe nogle småting med hjem, blandt andet nogle spændende krydderier, og derefter gik vi lidt rundt og kiggede. Til sidst blev det dog for koldt, selvom der var skønt i solen, og vi tog en bus ned igen – denne gang via 5. Ave på østsiden af Central Park – vi stod af bussen ved 34. st, hvor Macy’s ligger og hvor der var udsalg i anledning af Valentines weekenden. Da vi alligevel havde aftalt at spise tidlig aftensmad, nuppede vi bare en friskbagt pretzel (saltkringle) til frokost og så vi kastede os ud i en omgang power shopping.

Vi forlod Macy’s ved 16-tiden og satte kursen mod Bubba Gump Shrimp Company, som er en amerikansk restaurant kæde, inspireret af filmen Forrest Gump. Vi har spist der et par gange før, både i New York og i New Orleans og de laver simpelthen verdens bedste rejer. Vi prøvede at reservere bord i går, men fik at vide, at man ikke kunne reservere i Valentines weekenden, hvilket var grunden til, at vi valgte at spise så tidligt – da vi gik ved 18 stod der i hvert fald 100 mennesker i kø, hvis ikke der var flere.

Da vi jo ikke har nogen at tage hensyn til, valgte vi derfor at dukke op ved 16-tiden og vi fik et bord med det samme. Vi delte en portion af deres skønne rejer – eller faktisk et lille udvalg af rejer, for der er 4 forskellige slags i den portion vi valgte – tempura rejer, panerede rejer, grillede rejer og endelig rejer vendt i store kokosflager – min absolutte favorit, navnlig når den dyppes i en spicy fersken-chutney, som også følger med. For at det hele nu ikke skulle gå op i rejer, bestilte vi også en fantastisk burger med grillet kylling, guacamole, Montery Jack ost og chili mayonnaise. Vi valgte at dele alt maden og fik således smagt lidt af hvert og der var rigeligt – faktisk kunne vi ikke engang spise det hele.

Efter maden blev vi enige om at køre tilbage til hotellet og få en kop varm te og slappe af et par timer, inden vi ville tage en subway ned til Empire State Building, som i anledning af Valentines Day er oplyst i de smukkeste, røde farver og desuden blinker som hjerteslag, hvilket jeg selvfølgelig gerne vil opleve og have et par billeder af. Men da vi kom ind i lobbyen på hotellet – der hvor der normalt står kaffe, te og varm kakao, var der linet op med masser af jordbær, dyppet i forskellige slags chokolade, iskold champagne i store champagnekølere og masser af røde hjerter, røde roser, glimmer og glitter. Så var det jo ligesom at teen mistede lidt af sin tiltrækning og vi slog os i stedet ned i et par gode stole og nød lidt jordbær og et par glas iskold og lækker champagne.

Efter at have drukket lidt champagne og fyldt os med kæmpe store jordbær blev vi alligevel enige om at smutte op på værelset bevæbnet med en kop kaffe og en kop te og her sidder jeg så nu og blogger, imens Morten ser en film. Lige om lidt slukker jeg for computeren og så vil jeg have et dejligt, varmt bad, inden vi smutter ned på gaden og tager en subway ned til Empire State Building ved 21-tiden. Vi havde faktisk aftalt, at vi ville købe lidt lækre, små kager eller macarons med hjem fra Whole Foods eller hvad vi ellers lige passerer på vejen, som ser spændende ud, men efter alle lækre jordbær, som vi fik spist, er jeg faktisk ikke helt sikker på, at vi overhovedet kan spise det. Til gengæld kan jeg love, at jeg nok skal vende tilbage med billeder af et Valentines oplyst Empire i næste blogindlæg.