Bliv medlem af Maden i mit livs Madklub
Madenimitlivs Madklub

Vinterferie New York 2016, part 5…

12 kommentarer
Rejser/ture

Vi vågnede op til en skøn, lun og solrig dag og besluttede os for at spise morgenmad på en lille coffee shop lige i nærheden af vores hotel her på 77 th. st. Hotellet hedder for øvrigt Belle Claire, hvis nogen skulle mangle inspiration til et hotel, der ligger Upper West – altså ikke lige oven i cirkusset på Times Square, men til gengæld tæt på Central Park og med så gode subway- og busforhold, at man kan være midt på Times Square i løbet af få minutter.

Morgenmaden bestod af store bagels med flødeost og cafe latte – ikke nogen dårlig måde at starte dagen på og efter morgenmaden smuttede Morten over vejen til sin kiropraktor og fik endnu en lille behandling, imens jeg krøb sammen i de store sofaer i lobbyen og hyggede mig med en stor kop te og min bog. De har Kusmi te i kaffebaren på hotellet og efter at have drukket adskillige kopper te lavet på Lipton Breakfast Tea i breve, var det virkelig en fornøjelse endelig at få en rigtig god kop te. Det var nu ikke fordi, at jeg fik læst specielt meget, for hold nu op hvor er der mange sjove mennesker, som man kan sidde og studere, imens man lader som om man læser. Nogle kommer, nogle går og andre igen sidder og drikker kaffe, ser nyheder eller snakker.

Da Morten kom tilbage satte vi kursen mod 5. Ave, hvor vi ville kigge på et par butikker og købe lidt forskellige Ole Henriksen produkter med hjem – de koster under halvdelen af de danske priser herovre og jeg er blandt andet vild med hans renseservietter. Undervejs passerede vi Hotel Plaza – det store og smukke, hvide hotel, som ligger lige ved Central Park og som har været brugt i en hel del film. Vi smuttede lige indenfor og kiggede blandt andet ind i lobbyen og i den smukke palmehave, hvor Morten i snart et par år har fablet om, at vi skal ind og drikke eftermiddagste – måske vi rent faktisk får det gjort en dag.

Efter at have brugt en times tid på 5. Ave. gik vi igennem Bryant Park, som ligger ved The Public Library – den store og smukke, hvide bygning, hvor Carrie og Mr. Big skulle have været gift, hvis nogle af Jer har set Sex and the City. Bryant Park er en af de hyggeligste parker i New York – om sommeren er der en smuk, gammeldags karrusel og storskærm, hvor der vises film 2-3 aftener hver uge og om vinteren lægges en del af parken ud til en kæmpe skøjtebane og en stor bar, ligesom der også er boder, hvor der serveres varme drikke, snacks og lignende.

Fra parken tog vi en subway ned til World Trade Center, hvor vi gik forbi Ground Zero og gennem World Finansiel Center ud til vandet. Undervejs spiste vi en sandwich på en lille café og så gik vi op langs vandet, indtil vi var ved at være trætte i benene og fandt en bus. Inden vi kørte tilbage til hotellet, var vi lige et smut i et supermarked for at købe lidt madvarer, som vi vil have med hjem, blandt andet en pakke string cheese, kagekrymmel, chocolate chips, krydderier og andre småting. Vel hjemme på hotellet snuppede vi os en velfortjent slapper, nød en varm kop te og delte et par helt fantastiske kager, som vi købte på vejen hjem – en sej og svampet chokolade brownie med pecannødder, marshmellows og chocolate chips og en karamel-cashewbar, som smagte helt fantastisk. Der skal godt nok drikkes en del kaffe/te som modspil til de kager, men hold nu op, hvor er de bare skønne.

Aftensmaden blev indtaget på Westway Diner, hvor vi spiste morgenmad tidligere på ugen og som sædvanlig sad både mad og betjening lige i skabet – kæmpe store portioner af den skønneste mad og søde og sjove tjenere, der havde travlt med at joke, hver eneste gang de passerede bordet. Det er da bare den hyggeligste måde at indtage sin aftensmad på og jeg skal lige love for, at vi blev mætte. Jeg fik en skøn sandwich med kylling, bacon, avocado, tomat og salat og selvfølgelig coleslaw og en pickle on the side. Desuden pommes frites, som jeg fik lavet om til sweet potato fries – jeg elsker pommes frites lavet på søde kartofler og får det altid minimum et par gange, når vi er i USA. Morten fik en burger – lavet på bisonkød, som smagte helt forrygende og med klassisk burger-tilbehør og pommes frites ved siden af.

Vi havde egentlig snakket om, at vi skulle have en bøtte Ben & Jerry’s is med op på værelset til dessert – de har både en version der hedder “Americone Dream” og “Banana Split” herovre, som er ret fantastiske, men vi kunne simpelthen ikke spise det – faktisk kunne vi dårligt gå ud ad dineren efter maden, så store havde portionerne været og når tjenerne så også, uden beregning og til stor morskab for dem, havde sørget for refill på vores i forvejen rigelige drikkevarer, så var der virkelig ikke mere plads i maven. Nu skal der godt nok bare slås mave resten af aftenen.

I morgen er for øvrigt vores sidste dag her i New York – vi flyver hjem til Danmark i morgen sidst på eftermiddagen og lander i Billund fredag formiddag, så næste gang jeg sidder her ved tasterne, bliver det hjemme fra vores egen stue. Det har været en helt fantastisk uge – New York bliver vi jo aldrig helt færdige med, men nu trænger vi også til at komme hjem og slappe af og ikke mindst til at nyde lille Villy, som har været på ferie hos mine forældre i denne her uge. Heldigvis bor de jo lige overfor os, så han er vant til at komme hos dem og nogle gange vil han ikke engang med mig hjem, hvis vi har været deroppe på besøg, så det bliver da spændende, om vi kan få ham tilbage, når vi kommer hjem 🙂

Subscribe
Se alle kommentarer
Marie Cecilie

Kære Anne-Kathrine.
Jeg vil gerne sige dig mange tak for en fantastisk rejsebeskrivelse. Det har virkelig været blandt dagens højdepunkter for mig i denne uge. Skulle selv have været på noget mini ferieophold i Skærbæk med min datter på 2 år, men kom ikke afsted da ryggen pludselig gik i udu. Derfor har jeg hver morgen som det første åbnet din blog her på nettet, og i fantasien rejst en tur til New York.. skøn måde at starte dagen på 🙂 I må have en rigtig god tur hjem til Danmark. Med venlig hilsen Marie Cecilie

Alice
8 år siden

Jeg elsker din blog og har ofte lavet mad til familien ud fra dine opskrifter – med stor succes 🙂
Jeg følger desuden bloggen på FB og blev helt glad her til morgen, da jeg kunne se, at du allerede havde part 5 om NY klar på bloggen. Skøn, skøn læsning 🙂

Piskeriset
8 år siden

Det har været superhyggeligt at følge med på turen 🙂

Katja

Jeg får helt lyst til at tage til New York igen med det samme. <3

Anne
8 år siden

Tak for dejlig læsning om new York igen. Vi er så klar til endnu et par uger i den skønne by til april:-)

7 år siden

Jeg elsker dine New York – indlæg og generelt bare din blog. Min kæreste og jeg er selv igang med at planlægge vores første rejse til New York, Manhattan (Det er første gang jeg skal til USA). Vi regner med at tage afsted i 7-8 dage i slutningen af februar men jeg er meget urolig for vejret. Er det slet på det tidspunkt, med hensyn til smat, regn og slud? Vi skal se det meste som du har set men jeg ville ellers høre om du har nogle råd til én som skal derhen for første gang – lige fra påklædning til gode spisesteder. Jeg tager imod alt med kyshånd.