Bliv medlem af Maden i mit livs Madklub
Madenimitlivs Madklub

Sommerferie New York, 2016 – part 4…

0 kommentarer
Rejser/ture

Morgenmaden i går morges blev indtaget på West Way Diner og bestod af lækre, ristede bagels med laks, flødeost og grønt. Desuden et par gode, store krus kaffe, som selvfølgelig blev fyldt op igen og igen – man er vel på diner. West Way har et lille siddeområde ude på fortorvet i anledning af sommeren, så vi spiste udendørs og sad egentlig rigtigt og hyggede os og nød sommer-morgenluften, som var frisk og lækker.

Efter en times tid fik vi lagt betaling + drikkepenge på bordet og gik et par blokke hen til New Yorks busterminal – Port Authority Bus Terminal – som ligger på 42. st. Vi havde bestemt os for at tage ud og se det store outlet marked, Jersey Gardens, i New Jersey, hvor vi aldrig har været. Shopping centret ligger lige ved siden af Newark lufthavn og selvom man kan tage toget derud, så er det meget meget nemmere (og meget billigere), at tage bus nummer 111 fra Port Authority – i hvert fald hvis man bor på Manhattan.

Port Authority er meget stor, men der er god skiltning og hvis man bare følger skiltene, går det ikke helt galt. Vi gik først hen til en infoskærm, trykkede på søg og skrev derefter bus nummer 111. Frem på skærmen kom så info omkring bussens afgangstider – den kører ca. hver 10. minut, at det var NJ transit vi skulle køre med og at den kørte fra gate nummer 223. Fint! Fra infotavlen fulgte vi så “billet” skiltene og endte inde i et stort område, hvor man både kunne købe billet ved en betjent skranke og i en automat. Vi valgte NJ transit automaten og gik hen og købte billet – 2 x voksen tur-retur = 28 $ alt i alt. Husk at automaten printer 4 billetter – de to skal afleveres til chaufføren på vejen ud og de to andre skal gemmes til hjemturen. Efter at have fået billetterne i hus var det egentlig bare at følge skiltene til gate 223 og vente på bussen, som kom med det samme.

Der var en del mennesker med bussen og der var ingen tvivl om, at vi alle skulle det samme sted hen – vi gjorde i hvert fald ikke holdt andre steder på udturen, som tog omkring 20 minutter via Lincoln tunnel fra Manhattan til New Jersey på motorvejen. Det var faktisk ret sjovt, at man for en gang skyld kunne kigge lidt ud under turen – normalt kører vi jo med sub og der bevæger vi os primært i mørke under jorden, men med en bus var der mulighed for at kigge lidt på omgivelserne. Blandt andet blev vi overrasket over, hvor langt ind i New Jersey man stadig tydeligt kunne se Manhattans Skyline og One Tower.

Vi stod af bussen lige ved centret og så var det egentlig bare at gå ind og gå i gang. Centret er ret stort, men det er virkelig overskueligt og består kun af 2 etager, så hvis man bare starter fra en ende af og følger “gaden”, så kommer man hele vejen rundt. Vi havde på forhånd læst, at det berømte Woodbury Outlet er det fine outlet center, som ligger i staten New York, imens Jersey Gardens skulle være “det folkelige” outlet-center, så vi var lidt spændte på, hvad vi mon ville blive mødt af, men der var bestemt ikke noget at komme efter og centret minder i bund og grund mest om et dansk storcenter. Det gjorde priserne ikke, for de har ikke skatter på varerne i New Jersey, som de har i New York, så alt var lige 10 % billigere. Når der så mange steder var skilte med besparelser på yderligere 30-80 % af normalprisen, så var der altså virkelig noget at komme efter.

Selvfølgelig er det igen de amerikanske brands som Converse, Tommy Hilfiger, Calvin Klein, Ralph Lauren, Lewis, Sketchers, Nike, Michael Kors, Kate Spade m.fl. som er rigtigt billige, men europæiske brands som Boss, Lacoste, Adidas og Armani kunne bestemt også være med og så var der oven i købet en H&M – ikke så tit man møder dem i Outlet sammenhæng. Der var faktisk også en vældig sjov nonfood butik, som havde alt mellem himmel og jord – køkkenudstyr, møbler, makeup, cremer, sæber, håndklæder, dynebetræk, senge og diverse isenkram.

Vi gennemgik hele den nederste etage og så gik vi op i spiseområdet, som ligger på første sal for at få lidt frokost. Der er ret mange butikker med mad og drikke fordelt i centret, men på første sal har de samlet en 10 stykker i et decideret food court og det var her vi søgte hen. Et af stederne, “South West Food”, solgte mexicansk mad og deres helt specielle, håndlavede guacamole og den blev vi da nødt til at prøve, så vi købte en “cup” for 3.25 $ Dertil fik vi så en kæmpe stor portion hjemmelavede tortillachips, så vi blev enige om, at vi sagtens kunne nøjes med en lille burger hver, udover chips. Faktisk endte det med, at vi alligevel ikke kunne spise alle vores chips og guacamole, for der var virkelig meget, men guacamolen smagte skønt og var perfekt afbalanceret. Efter frokost satte vi os lige udenfor på en bænk og nød solen i 15 minutter – man kan godt blive lidt kuldskær af at sidde stille i et afkølet center i længere tid.

Efter frokost fulgte så butikkerne på 1. sal, inden vi igen gik ud til busstoppestedet ved 17-tiden. Forinden havde vi dog lige været forbi en stand med bland-selv slik og købe lidt til turen. Det blev også nødvendigt, for vi kørte jo tilbage lige i myldretiden og der var godt med trafik ind mod Manhattan, selvom den dog var værre den anden vej, hvor folk skulle fra arbejde på Manhattan tilbage mod New Jersey.

I bussen sad vi og regnede på, om det reelt kan betale sig, at besøge den slags outlet centre og vi fandt ud af, at i vores tilfælde kan det helt klart betale sig. Morten går jo for det meste i skjorte på arbejde, så han havde købt en fra Ralph Lauren og en fra Calvin Klein. Desuden købte han en t-shirt fra Aber Crombie & Fitch og 2 løbetrøjer fra Under Armour og han brugte i alt lidt over 800 kr, hvilket han ikke engang kan finde en Ralph Lauren skjorte til derhjemme. Jeg købte et par “slippers” fra Converse, en træningstrøje og en top fra Calvin Klein og to t-shirts med v-hals fra Tommy Hilfiger og jeg brugte 650 kr. Jeg kiggede faktisk også lidt på nogle Michael Kors tasker, som kostede 300 $ men med 70 % rabat, men der var ikke rigtigt nogen, som jeg var helt vild med – der var ellers mange mennesker i butikken.

Vi landende på Manhattan ved 18-tiden og gik lige så stille fra 42. gade nordpå. Undervejs var vi inde i kigge lidt i Food Emporium, som er et af mine utallige yndlingssupermarkeder på Manhattan. De har et lækkert, stort udvalg og mange sjove ting, så vi købte lidt, som skal med hjem i kufferten. Blandt andet kakaopulver med chokolade- og karamelsmag, som skal blandes op i varm mælk og noget Betty Crocker brownie mix.

Klokken var omkring 20, da vi var tilbage på hotellet, så vi besluttede os for, at aftensmaden skulle stå på en box med blandede salater og andre gode ting fra Whole Foods og så rygende varm og lækker deep pan pizza fra vores lokale yndlingspizzabager nede på hjørnet – han laver seriøst de lækreste deep pan pizzaer med helt sprød bund og blød og lækker midte.

Vi spiste aftensmaden på værelset og da vi havde spist, var det tid til at smække benene op og nyde lidt koldt at drikke og et par småkager fra Pepperidge Farm. Vi havde nemlig købt et lille udvalg i Food Emporium og de skulle selvfølgelig smages – jeg har altså et eller andet med kager fra Pepperidge Farm. Ved 22.30 tiden gik vi i seng og lagde os til at sove.