Nu lever vi som bekendt ikke ligefrem af hummere, kaviar og champagne herhjemme, hvilket opskrifterne på bloggen vist også til fulde afspejler. Jeg tror, vi spiser som de fleste andre danske familier og vi har således dage, hvor det skal være nemt og gerne må være billigt og dage hvor den godt må få lidt ekstra med gode bøffer og lignende.

Hver uge laver jeg “ugens madplan” og skal bestemt ikke klage over det beløb, som jeg har til rådighed, men jeg har også været på SU engang og haft knap så mange penge til rådighed og jeg ved, at der er nogen, for hvem det kan være svært at få enderne til at mødes hver måned. Derfor har jeg nu udfordret mig selv og forsøgt at udarbejde en madplan på budget med god og billig aftensmad til en hel måned. Ikke en madplan som tager udgangspunkt i et bestemt supermarked eller bestemte varer, som er på tilbud i en tidsbegrænset periode, men en all round madplan, som kan tages i brug i en måned (eller længere), hvis der på et tidspunkt er lavvande i kassen og behov for at spare nogle penge.

Jeg kan personligt godt lide at handle i Rema og Lidl og for at denne her madplan på budget kan overholdes sådan nogenlunde, kræver det, at man handler i et discount supermarked, men jeg er gået efter normalpriser på discountvarerne og har tjekket med et online supermarked, når jeg var i tvivl. Det er derfor meget muligt, at man kan gøre det endnu billigere, hvis man går målrettet efter varer på tilbud – nederst har jeg lavet en indkøbsliste og så kan man jo sammenligne sine egne priser med mine. Jeg har desuden lavet en liste med basisvarer, som er ting, de fleste af os har stående i køkkenet i forvejen og disse indgår ikke i regnskabet. Der er en del krydderier og det kan selvfølgelig koste lidt penge, hvis de først skal købes ind, men til gengæld holder de længe, når først man har dem. Da nogle af varerne på indkøbssedlen ikke kan holde sig i en hel måned, kan det være nødvendigt at handle 2-4 gange, medmindre man har god køle- og frysekapacitet.

Det har været vigtigt for mig, at lave madplanen så realistisk som muligt, og jeg har derfor taget udgangspunkt i mig selv og mad som jeg selv ville spise – man skal dog være opmærksom på, at madplanen blot er vejledende, for vi er alle forskellige og har forskellige behov og præferencer. Jeg har tænkt en del grønsager ind i planen og har i det hele taget prioriteret “ordentlig” mad og rigelige mængder, for hvad hjælper det at spare penge på aftensmaden, hvis man efterfølgende falder i pizzafælden, fordi man er sulten? Jeg er ligeledes gået ud fra priser på de varer, som jeg selv køber og dvs. økologisk mælk, økologiske æg (eller som minimum æg fra fritgående høns), økologisk frugt og grønt, når prisen er nogenlunde den samme som den konventionelle og kød hvor fedtprocenten ikke er den allerhøjeste. Går man ikke op i den slags, så vil der være yderligere penge at spare. Nogle vil måske mene, at der ikke indgår ret meget kød i planen til en hel måned, men til gengæld bruger jeg så bacon som “krydderi” og smagsgiver i en del af de billige retter, hvilket igen er med til at holde prisen nede.

Madplanen gælder for 2 voksne – den er jo lavet med udgangspunkt i de opskrifter og retter, som jeg laver til Morten og mig herhjemme, men der plejer at være rigeligt og også ofte rester, så måske er planen nærmere gældende for en familie på 2 voksne og 1 barn. Det er jo forskelligt, hvor meget hver enkelt spiser, men som udgangspunkt vil jeg mene, at der er rigeligt mad og også rester til madpakker eller til 1 ugentlig restedag. Dette har jeg dog ikke taget som en selvfølgelig og jeg har derfor beregnet 31 x aftensmad – altså mad til en måned. Det samlede budget lyder på 900 kr. Jeg foreslår, at man runder op til 1000 kr og bruger de restende 100 kr på salat, tomater, agurk, peberfrugt mm. og laver salater som supplement til maden.

Madplan på budget – 31 x aftensmad til 2 voksne. 

Jeg foreslår, at man gennemlæser ovenstående, inden man kaster sig ud i madplanen.

Dag 1 – Kartoffelsuppe med bacon. Denne her suppe er både nem og billig og så smager den forrygende. Der er i alt 3 x suppe på madplanen og der er beregnet toast med hamburgerryg/skinke og ost som tilbehør (brug evt fryseren til opbevaring). Alternativt kan man bage dette her forrygende lækre, koldhævede flüte, hvor dejen blot skal røres sammen, hæves på køl, lægges på pladen med våde hænder og bages. Planlægger man ikke at bage selv, kan man fjerne gær fra indkøbssedlen.

Dag 2. Hjemmelavet tærte med gulerod og løg. Nem og lækker og dejlig mættende. Kan man ikke spise hele tærten, er der rester.

Dag 3. Pasta med bacon, flødesauce og ærter. En nem og lækker ret, som er et hit både på bloggen og hjemme hos os og jeg må indrømme, at den dukker op igen længere nede på denne her madplan. Brug ½ pk. spaghetti til retten.

Dag 4. Stegt flæsk med kartofler og persillesauce. Det er medregnet, at man kan rive 2-3 store gulerødder til råkostsalat med marinade af ½ citron og lidt sukker. Honning kan også bruges. Kog ekstra kartofler, så er der til kartoffelsalat på dag 7.

Dag 5+6. Spinatlasagne med bechamelsauce. En lækker vegetarlasagne som mætter godt. Der er til 2 dage i lasagnen, men den kan fryses og man behøver derfor ikke nødvendigvis spise spinatlasagne 2 dage i træk. Beregn 75 gr revet ost til at drysse på toppen af lasagnen inden bagning.

Dag 7. Frikadeller og kold kartoffelsalat. Brug 500 gr hakket svinekød eller kalv og flæsk og steg 12 store eller 14 mellemstore frikadeller. Spis 2 eller 3 stk hver (afhængig af størrelsen) og gem 2-3 stk til hver til frikadellesandwich. De resterende 2 frikadeller ryger i fryseren til biksemad. Brug ½ bundt purløg til kartoffelsalaten og gem resten til pynt på æggekagen.

Dag 8. Æggekage lavet på 6 æg pisket sammen med mælk, salt og peber. Steg 1 pk bacon i skiver og server æggekagen med rugbrød, tomater i både og drys af den sidste halvdel af purløget.

Dag 9. Frikadellesandwich med fyld af frikadeller, rødkål, syltede agurker, remoulade, mayonnaise mm. Skær ca 300 gr kartofler i både, vend dem i lidt olie og bag dem gyldne i ovnen ved 200 grader. Drys med salt og server.

Dag 10. Pandekager med ost og spinatfyld. Der er beregnet 1 pk. hamburgerryg eller skinke, som kan skæres i tern og tilsættes til spinatfyldet. Drys pandekagerne med 50 gr revet ost, inden de kommes i ovnen.

Dag 11+12. Boller i karry. Lav kødboller af 500 gr hakket svinekød eller kalv og flæsk. Det er en stor portion, så der skulle være boller i karry til 2 dage. Server med kogte ris og tilføj evt. lidt ærter til risene – der er beregnet 150 gr ærter pr dag. Bryder man sig ikke om at spise det samme 2 dage i træk, så gem en portion boller i karry i køleskabet eller kom den i fryseren. Lav en god stor portion karrysauce og gem det sidste af saucen, når kødbollerne er spist.

Dag 13. Pasta med tunsauce. En nem og lækker opskrift på pasta vendt i en cremet sauce med tun og ærter. Brug den sidste halvdel af pakken med spaghetti.

Dag 14. Brændende kærlighed med kartoffelmos. Man kan blande alt muligt i brændende kærlighed, men her er jeg bare gået ud fra en helt simpel opskrift med en god kartoffelmos lavet med mælk og en klat smør og løg + 1 pk bacon i tern stegt på panden. Herhjemme får vi altid ketchup til.

Dag 15. Forårsuller eller ovnruller. Køb en helt almindelig pose forårsruller og tilbered dem i ovnen eller på panden. Tilbehøret er kogte ris og resten af den gemte karrysauce fra boller i karry.

Dag 16. Lækker og cremet gulerodssuppe med pikantost. Som nævnt kan tilbehøret udgøres af toast med skinke og ost eller også kan man bage et lækkert, koldhævet flüte og spise til suppen.

Dag 17. Svensk pølseret med pølser, kartofler og gulerødder i cremet tomat-flødesauce. Brug 6 pølser til pølseretten og gem de sidste 2 i fryseren til biksemad.

Dag 18. Kartoffelpizza på tortillapandekager med frisk mozzarella og rosmarin. Der er beregnet 3 tortillaer pr. mand. Er der plads i budgettet, kan man fordele lidt lufttørret skinke på toppen af pizzaerne, men de er ikke medtaget på indkøbslisten. Gider man ikke tortillabunde, så kan man i stedet bruge færdigkøbte naanbrød eller pitabrød – det er nogenlunde samme pris.

Dag 19. Pasta med bacon, flødesauce og ærter. Samme opskrift som dag 3, men denne gang bruges pastaskruer eller penne i stedet for spaghetti. Kog en hel pose (500 gr) og brug den ene halvdel. Den anden halvdel gemmes og bruges som fyld i tomatsuppen i morgen.

Dag 20. Menuen står på lækker hjemmelavet tomatsuppe med pasta. Igen kan man spise ekstra tilbehør i form af toast med skinke og ost eller hjemmebagt flüte. Bliver der suppe til overs, så gem den evt. og brug den som ekstra fyld i kødsauce til lasagne.

Dag 21+22. Brug 350 gr oksekød (ud af det kilo som er indkøbt) og lav en portion spicy oksekød med spidskål/hvidkål og karry. Fordel fyldet i 12 tortillapandekager (2 pk á 6 stk) og fordel dem i 2 ildfaste fade – 6 i hvert. Drys hvert fad med 50 gr revet ost og gratiner det ene i ovnen. Det andet fad gemmes på køl og kommer på menuen dagen efter.

Dag 23. Blomkålsgratin med gulerødder. Server evt. rugbrød til og en klat smør på toppen.

Dag 24+25. Brug 300 gr hakket oksekød i en klassisk lasagne med oksekød og bechamelsauce. Brug gerne eventuelle grønsagsrester, revet gulerod eller en slat tomatsuppe i saucen, så der ikke er noget, som skal smides ud. Det er en stor portion, så der er lasagne til 2 dage. Bryder man sig ikke om at spise det samme 2 dage i træk, så frys ned eller gem den ene halvdel i køleskabet. Beregn 75 gr revet ost til at drysse på toppen af lasagnen.

Dag 26. Medisterpølse og flødestuvede kartofler. Skræl 600-700 gr kartofler, skær dem i skiver og læg dem i et ildfast fad. Drys med salt og peber og hæld 1/4 liter fløde (piskefløde eller madlavningsfløde) ved. Sæt fadet i ovnen ved 200 grader i ca 1 time eller til kartoflerne er møre. Steg medisterpølsen på panden – man kan også nøjes med at brune den på panden og stege den færdig i ovnen. Server med sennep. Bliver der medister til overs, kan det gemmes i fryseren til biksemad.

Dag 27. Brug de sidste 350 gr hakket oksekød og lav en portion chili con carne. Server med ris og ca 50 gr revet ost til drys på toppen. Er der plads i budgettet så køb en pose tortillachips og server til. Det er en stor portion, så der skulle gerne være chili con carne til overs.

Dag 28+29. Menuen står på cremet pastasalat med bacon, majs og ærter. Det er en stor portion, så der er beregnet 2 pk. bacon og en hel pose pastaskruer eller penne (500 gr) til salaten. Portionen rækker til 2 dage – er der kun 30 dage i måneden, kan den evt. bruges som frokost. Bryder man sig ikke om at spise det samme 2 dage i træk, så kan salaten godt stå på køl i 2 dage. Selvom der står, at der skal bruges ½ liter creme fraiche og 2 ds majs i opskriften, så sker der ikke noget ved, at man holder 2 spsk creme fraiche og 2 spsk majs tilbage og bruger dem til bagte kartofler med chili con carne dagen efter.

Dag 30. Bagte kartofler med fyld af chili con carne. Drys med 50 gr revet ost på toppen.

Dag 31. Biksemad af kogte kartofler og gulerødder, skåret i mindre stykker, løg og kødrester fra måneden – frikadeller, pølser og medister. Server med ketchup og rugbrød. Der skulle være 2 æg tilbage ud af de 20 indkøbte = 2 spejlæg til biksemaden.

Indkøbsseddel.

Mælk, 3 liter – 25 kr
Æg, 2 x 10 stk – 50 kr
Smør, 1 pk – 12 kr
Friskost (naturel eller med smag), 5 pk – 50 kr
Fløde (piskefløde eller madlavningsfløde), ½ liter + 1/4 liter – 25 kr
Frisk mozzarella i kugler, 2 stk – 12 kr
Revet ost (ca 400 gr) – 25 kr
Creme fraiche, 2 x ½ liter – 20 kr
Toastost, 1 pk – 15 kr
Gær, 1 pk – 2 kr

I alt – 236 kr

Løse ris, 1 ps – 10 kr
Lasagneplader, 2 pk – 18 kr
Spaghetti, 1 pk (500 gr) – 6 kr
Pasta (skruer eller penne), 2 x 500 gr – 12 kr
Rugbrød, 1 pk – 10 kr
Burgerboller til frikadellesandwich, 1 pk – 10 kr
Toastbrød, 1 stk – 7 kr
Tortillapandekager, 3 pk. á 6 stk – 36 kr
Tun i vand/olie, 1 ds – 10 kr
Majs på dåse, 3 ds – 18 kr
Hakkede tomater, 8 ds – 32 kr
Tomatpure, 1 lille ds – 2 kr
Kidneybønner, 1 ds – 10 kr
Rødkål, 1 glas – 10 kr
Syltede agurker, 1 glas – 10 kr
Dip mix til dressing (pastasalat), 2 breve – 10 kr
Frosne forårsruller/ovnruller, 1 ps – 25 kr

I alt – 216 kr

Spidskål el. hvidkål, 1 stk – 10 kr
Blomkål, 1 stk – 12 kr
Kartofler, 3 x 2 kg – 45 kr
Bagekartofler, 2 stk – 8 kr
Gulerødder, 2 kg – 15 kr
Løg, 3 kg – 20 kr
Hvidløg, 2-3 fed – 10 kr
Peberfrugter, 2 stk – 12 kr
Tomater, 2 stk – 4 kr
Persille, 1 bundt – 7 kr
Purløg, 1 bundt – 7 kr
Frisk, rød chili, 1 stk – 5 kr
Citroner, 2 stk – 10 kr
Spinat (hakket og frosset i kugler), 1,5 kg – 18 kr
Ærter (frosne), 2 x 500 gr – 20 kr

I alt – 203 kr

Hakket oksekød, 1 kg (deles i 3 portioner af 350 gr – 300 gr – 350 gr) – 50 kr
Hakket svinekød eller kalv og flæsk, 2 x 500 gr – 48 kr
Flæsk i skiver, 1 pk – 25 kr
Medister, 1 pk – 22 kr
Pølser, 1 pk á 8 stk – 25 kr
Bacon i skv, 1 pk – 10 kr
Bacon i tern, 3 x 2 pk – 45 kr
Hamburgerryg/skinke i skv, (til pandekagefyld og toast), 2 pk – 20 kr

I alt – 245

Basislager.

Hvedemel
Sukker
Rasp
Havregryn
Olie
Ketchup
Sennep
Remoulade
Mayonnaise
Bouillonterninger
Salt
Peber
Paprika
Timian
Basilikum
Rosmarin
Chilipulver
Spidskommem
Karry
Stødt muskat

Savner du inspiration til nem og lækker hverdagsmad?

Tilmeld dig mit nyhedsbrev og få mine populære madplaner (+ indkøbsliste) tilsendt hver uge. Indkøbslisten er kun for dem, der modtager nyhedsbrevet.

Tak for din tilmelding! Tjek venligst din mail, og bekræft tilmeldingen :-)