*Annonce* Indlægget er lavet i samarbejde med Riveronline.dk
SEO hvad for noget? SEO er en forkortelse af Search Engine Optimization eller på dansk søgemaskineoptimering. Begrebet dækker kort og godt over det arbejde, der ligger i at optimere en blog eller hjemmeside, så den ligger allerbedst placeret i forhold til de faktorer, som søgemaskinerne (fx Google) rangerer hjemmesider ud fra. Eller sagt på godt dansk – skal din hjemmeside eller blog ligge i toppen hos Google og lignende søgemaskiner, så er det en god ide, at have styr på sin SEO.
Er det så vigtigt at ligge i toppen af Google søgningerne?
Ja, det kan man jo spørge sig selv om, men de fleste af os, der ejer en hjemmeside eller blog, vil vel gerne have flere besøgende? Og hånden på hjertet – hvor ofte når du helt til side 3 eller 4 i en Google søgning? Aldrig, vel? Alle analyser viser, at vi klikker på et af de første 3-5 søgeresultater på side 1. En høj placering i en Google søgning fungerer således både som en form for gratis reklame, men giver i sidste ende også flere besøgende til din blog/hjemmeside.
Jeg bliver indimellem spurgt, hvordan jeg har fået en række af mine opskrifter og blogindlæg til at ligge i toppen af Google søgninger. Svaret må vist være en kombination af held og en masse opfølgende arbejde, efterhånden som vigtigheden af søgemaskineoptimering er gået op for mig. Da jeg begyndte at blogge tilbage i 2011, var SEO ikke noget, man tænkte så meget over, men det har så til gengæld givet mig masser af ekstra arbejde sidenhen, da alle mine gamle indlæg skulle optimeres. Man kan derfor lige så godt komme ind i kampen og søgemaskineoptimere sin blog eller hjemmeside fra starten og dermed få del i de højeste placeringer på Google.
Gode tips til SEO.
Køb dit eget domæne. Det er nemt (og som regel gratis) at oprette en blog med et underdomæne som fx blogspot.com eller lign. og det kan da også være rigtig fint i starten. Madenimitliv.dk startede fx som en blogspot.com og havde jeg fundet ud af, at det der med at blogge, alligevel ikke var noget for mig, så var der jo ingen skade sket. Men finder man ud af, at man gerne vil fortsætte med at blogge – og måske en dag gøre det til sin levevej – så er det noget mere professionelt at have sit eget domæne (.dk eller .com). Derudover så gør underdomæner det ret svært at få indlæg til tops i søgemaskinerne.
Husk altid at tilføje relevante tags, kategorier og søgeord til nye indlæg, inden de udgives. Der er altid mest opmærksomhed omkring nyudgivet indhold og er der styr på ovenstående, giver man sine indlæg de bedste betingelser for at blive læst af flest mulige og dermed stryge til tops i søgemaskinerne.
Undervurder aldrig søgeord og søgeordsanalyse. Med Googles søgeordsanalyse kan man lynhurtigt få et overblik over, hvilke søgeord der er relevante at bruge i et indlæg samt alternativer til søgeordet, som man måske ikke selv havde overvejet. Desuden får man et overblik over, hvor mange søgninger på pågældende søgeord, der foretages om måneden, og hvorvidt konkurrencen er høj eller lav. Man har således optimale muligheder for at finde det eller de helt perfekte søgeord til sin side.
Overvej at benytte et Bureau til SEO. Et bureau henvender sig måske ikke ligefrem til små hjemmesider og bloggere på hobbyniveau uden økonomisk gevinst, men har man planer om at leve af sin hjemmeside, eller bruge sin facebookprofil til online markedsføring, så kan et SEO bureau være en rigtig god idé. Et SEO bureau bruger sit eget analysesystem til at give et komplet overblik over din sides online performance og placeringer på Google og giver en samlet score. Dermed får man nemt et overblik over, hvor man gør det godt og hvor det halter, så man helt målrettet kan sætte ind de rigtige steder.
Sidst men ikke mindst, så husk at lidt er bedre end ingenting. SEO er et kæmpemæssigt begreb, som ikke bare kan installeres på en blog eller hjemmeside, men som man skal arbejde med løbende. Der kan være en del “regler” at huske på, men heldigvis er der også gode hjælpemidler at hente. Jeg har eksempelvis en WP blog og har installeret “Yoast SEO”, så når jeg har skrevet et blogindlæg, tjekker jeg op på informationer og SEO bedømmelser af indlægget fra Yoast.
Yoast opererer med røde, gule og grønne cirkler og jeg kan således hurtigt få et overblik over, på hvilke parametre mit indlæg klarer så godt, knap så godt og dårligt. Efterfølgende er det så op til mig at rette ind, så jeg får så mange grønne cirkler som muligt. Det lyder måske lidt uoverskueligt, men jeg lover, at man lynhurtigt vænner sig til det og så klarer man SEO af sit indlæg på ganske få sekunder.