De sidste dages lune temperaturer har budt på masser af hyggelige måltider i haven. Grillen tændes, og så steger vi alt fra hele kyllinger og lækre bøffer til pølser, kartofler, grøntsager og meget andet godt. I køkkenet bliver der også eksperimenteret med tilbehør til grillmaden, så vi kan få prøvet lidt forskelligt. Og forleden blev det til en grøn pastasalat med broccoli, ærter og edamamebønner i en lækker creme fraiche dressing.
Opskrift på grøn pastasalat.
For nu at holde det grønt har jeg brugt broccoli, ærter og edamamebønner samt et enkelt rødløg til salaten. Rødløget kunne dog have være erstattet af 1 bundt forårsløg, ligesom der kunne være brugt grønne asparges, sugar snaps, squash i små tern, grøn peber og alle mulige andre grøntsager i salaten. Og selvfølgelig behøver man ikke kun at holde sig til de grønne.
Vi spiste den grønne pastasalat til en grillet svinemørbrad. Mørbraden blev smurt med lidt sennep, drysset med friskhakkede krydderurter og pakket ind i lufttørret skinke. Og så kom den på grillen, ind til den var svagt rosa i midten og lækker mør. Du kan evt. se opskriften her. Udover pastasalaten anrettede jeg lidt lækkert tilbehør – kæmpe oliven, små aromatiske tomater og lune pitabrød/fladbrød. En perfekt sommermiddag, som blev nydt på terrassen.
Tip! Se også mine bedste tips til grøn pastasalat under opskriften.
Grøn pastasalat
Ingredienser
- 300 gr pasta (fx skruer eller penne)
- 1 stk broccoli (delt i små buketter)
- 200 gr ærter
- 200 gr edamamebønner
- 1 stk rødløg (skåret i tynde ringe)
- 200 gr feta/salatost (skåret i tern)
Dressing
- 2,5 dl creme fraiche
- 1 bdt purløg (finthakket)
- 2 tsk grov sennep (eller almindelig sennep)
- 2 spsk citronsaft
- 0,5 tsk sukker (kan udelades)
- salt og peber
Fremgangsmåde
- Kog pastaen efter anvisning på pakken og hæld den i en sigte. Overhæld med koldt vand og lad pastaen afdryppe.
- Overhæld broccolibuketter, ærter og edamamebønner med kogende vand og lad det afdryppe.
- Kom pasta, broccoli, ærter, edamamebønner, rødløg og feta i tern i en skål.
- Rør creme fraiche, purløg, sennep og citronsaft sammen og smag til med sukker, salt og peber.
- Vend dressingen i salaten og lad den trække på køl indtil servering.
- Evt rester kan gemmes på køl i 2-3 dage. Salaten er ikke fryseegnet.
Noter til opskriften.
Feta/salatost kan udelades eller erstattes af andre former for ost. Fx cheddarost skåret i tern. Du kan også drysse feta/salatost på toppen af salaten i stedet for at vende det hele sammen.Tips til opskriften.
Normalt foretrækker jeg den lækre og cremede Puck ost (feta), når jeg laver mad. Men til den her salat bruger jeg en feta/salatost i tern. Puck osten er ganske enkelt for cremet, og den forsvinder næsten i dressingen, når det hele vendes sammen. Så brug gerne en feta i tern, der er lidt mere fast i konsistensen.
Jeg har brugt broccoli, ærter, edamame og rødløg til den her grønne pastasalat, men du kan jo sagtens udskifte nogle af grøntsagerne med andre. Så brug bare det du bedst kan lide, eller har liggende i grøntsagsskuffen i forvejen.
Jeg er vild med en smule sennep i dressingen, som jeg synes, giver det sidste pift. Men spiser I ikke sennep, så behøver du jo ikke købe en hel bøtte bare for at lave en dressing. Udelad sennep eller erstat den med 1-2 fed presset hvidløg i stedet for. Jeg bruger for øvrigt grov sennep, men almindelig bordsennep eller sød sennep kan også bruges. Styrken kan variere, så smag dig gerne frem. Og det gælder i det hele taget opskriften på dressing.
Jeg anbefaler ikke at fryse pastasalaten, da dressingen kan skille, ligesom grøntsagerne kan få en lidt “underlig” konsistens efter optøning. Men du kan sagtens fryse kogt pasta alene. Er du typen, der altid får kogt for meget pasta, er det derfor oplagt løbende at fylde resterne i en bøtte i fryseren. Det gør jo ikke noget, at der er tale om pasta i forskellige faconer. Og når bøtten er fuld, kan du lave pastasalat.

Jeg vil så gerne have et link til at udskrive opskrifterne, jeg har spurgt før.
m.v.h GETE
Gete – I langt de fleste af mine nyere opskrifter ligger der et lille print ikon, så opskriften kan printes ud. For ca halvandet år siden, blev min blog opdateret. I den forbindelse begyndte jeg at bruge en ny skabelon, når jeg skriver opskrifterne ind og den print knap, som lå i alle de gamle opskrifter, blev fjernet.
Alle de opskrifter, som er skrevet ind i den nye skabelon, kan printes ved hjælp af det nye print ikon, men da jeg har næsten 1500 opskrifter på bloggen, er der en del af de ældre opskrifter, som endnu ikke er blevet rettet. Jeg arbejder på sagen, men det tager selvfølgelig tid med så mange opskrifter og jeg går efter at få de mest populære opskrifter rettet først.
Hvis du støder på en opskrift, som du gerne vil printe ud, men som endnu ikke har et print ikon, så kan jeg indtil videre anbefale dig at kopiere opskriften over i et word dokument og så bare printe word dokumentet ud. Men jeg arbejder selvfølgelig på at få opskrifterne lavet om og hver gang jeg har lidt tid til overs, får jeg rettet 2-3 opskrifter og sat dem op til det nye system 🙂
Mange hilsner fra
Anne-Kathrine